Загальне
Тищенко І. В.
Електромеханічний технікум Харківського національного університету міського господарства імені О.М.Бекетова
Використання MOODLE в організації всіх видів самостійної роботи та заочної форми навчання студентів в процесі вивчення дисципліни «Основи САПР»
Заочна форма навчання передбачає досить велику ступінь самонавчання в поєднанні з елементами очної форми. Заочна форма зазвичай ділиться на дві фази: настановну сесію, коли студента постачають списком необхідної для самонавчання літератури, а він її ретельно вивчає, отримуючи базу знань, і здає заліково - екзаменаційну сесію, коли викладачі в очній формі перевіряють у студентів засвоєний матеріал. Зазвичай фази значно рознесені в часі, а іспити проходять два рази на рік - взимку та влітку.
Історично система заочного навчання вводилася для тих, хто з поважних причин не міг відвідувати заняття регулярно. Зрозуміло, навчатися самостійно складно, адже ні з викладачами, ні з однокурсниками обговорити виниклі питання можливості немає, тому і якість заочної освіти найчастіше невисока.
З появою можливості дистанційної взаємодії зі студентами виникла і відповідна нова форма навчання - дистанційна.
Дистанційна освіта стає надзвичайно популярною формою навчання через свою зручність і гнучкість. Вона усуває основний бар'єр, який утримує багатьох професіоналів і ділових людей від продовження освіти, позбавляючи їх необхідності відвідувати заняття за встановленим розкладом.
Дистанційна освіта зручна тим, що дозволяє:
- вчитися у відповідності зі своїм темпом, особистісними особливостями і освітніми потребами;
- не обмежувати себе місцем знаходження;
- використовувати в процесі навчання сучасні технології, тобто, паралельно освоювати навички, які потім стануть в нагоді в роботі;
- самостійно планувати час і розклад занять;
- вчитися в найбільш приємній обстановці і сприяє продуктивності, створюючи для себе комфортну атмосферу;
- вчитися самостійно, без постійної підтримки та підганяння викладачем.
Дистанційне навчання передбачає доставку студентам досліджуваного матеріалу і їх віддалене спілкування з викладачами за допомогою сервісів мережі Інтернет: спеціалізованих систем дистанційного навчання, електронної пошти, чаті , форумів і іншими способами, а також передбачає необхідність наявності у студента сильної особистої мотивації. Навчаються при цьому самі, вибирають час для самостійної роботи, а з виниклими питаннями можуть звернутися до викладача. При дистанційній формі навчання можна отримати освіту в іншому місті не виїжджаючи з дому.
Ця система навчання, що має масу переваг, ще тільки набирає популярність, оскільки в суспільстві дуже поширені уявлення про те, що вищу освіту слід отримувати традиційними способами. Але прогрес не зупинити, і в найближчому майбутньому багато абітурієнтів будуть вибирати форму дистанційного навчання як єдину для себе прийнятну.
Відповідно до вищесказаного, в Харківському університеті міського господарства імені О.М.Бекетова, навчальним закладом I, II ступеня акредитації є електромеханічний технікум, успішно працює система дистанційної освіти MOODLE, на базі якої створюються навчальні курси. У рамках системи MOODLE розроблений курс для заочної форми навчання «Основи САПР».
Сервер дистанційного навчання Харківського університету міського господарства імені А. М. Бекетова надає можливість навчання незалежно від ступеня видалення від вузу. Навчальний процес організований на основі традиційних форм навчання (лекції, семінарські та практичні заняття, лабораторний роботи, контрольні роботи, самостійна робота) із застосуванням дистанційних технологій навчання.
Для отримання доступу до ресурсів необхідно запустити браузер і в рядок адреси ввести http://cdo.kname.edu.ua - адреса ХНУГХ ім. А.М. Бекетова в Інтернеті.
Опинившись на головній сторінці курсу, при вході вперше необхідно насамперед зареєструватися у відповідності з правилами. Потім зайти в розділ ХЕМТ і вибрати курс .
У дистанційному курсі «Основи САПР» використовуються графічна система AutoCAD, розглядається можливість проектування креслень з використанням для користувача бібліотек системи КОМПАС 3D, а також зв'язок креслень і розрахунків на рівні файлів, засоби автоматизації науково - дослідних робіт.
Даний дистанційний курс являє собою набір тематичних розділів, в яких розміщені ресурси та активні елементи курсу відповідно за календарем.
Ресурси - це статичні матеріали курсу, так би мовити, лекційний матеріал, який може включати файли з текстами лекцій, різного роду зображення (карти, ілюстрації, схеми, діаграми), веб - сторінки, аудіо і відеофайли, анімаційні ролики, посилання на ресурси Інтернету і т.п.
Працювати з ресурсами досить просто (їх необхідно освоїти в строки, встановлені викладачем): або прочитати з екрану, або зберегти на свій локальний комп'ютер для подальшого ознайомлення. Крім того, їх можна роздрукувати і працювати з паперовою копією.
Вивчати матеріали курсу можна в будь-якому порядку, але бажано дотримуватися заданої викладачем послідовності, оскільки вивчення деяких матеріалів передбачає знання вже пройдених.
В кінці кожної теми містяться контрольні питання (тести) для самоперевірки, що дають студентам можливість перевірити, як вони засвоїли той чи інший матеріал. Активні елементи курсу - це інтерактивні засоби, за допомогою яких викладач або перевіряє рівень знань студентів, або залучає їх у взаємодію як один з одним, так і з собою. До активних елементів курсу відносяться: форуми, чати, завдання, заняття, тести, семінари тощо.
Активні елементи можуть припускати як односторонню активність учасників курсу, так і двосторонню - між студентом і викладачем. Активні елементи вимагають комунікаційної активності студента, як правило, в режимі on - line.
Дана середа дозволяє найбільш повно реалізувати всі можливі підходи до розробки та вивчення курсу. Вона передбачає творчу самостійну роботу.
Розглянемо більш докладно роботу студентів на прикладі існуючого курсу «Основи САПР». Головна сторінка курсу містить короткий опис розділу, передбачає ознайомлення з теоретичною та практичною частинами курсу, інформаційні ресурси курсу.
У розділі 2 розглядаються цілі та основні принципи автоматизованого проектування, технічні та програмні засоби для реалізації САПР. При цьому пропонується виконати лабораторну роботу, яка оформлена у вигляді завдання, його необхідно виконати відповідно до методичних рекомендацій і переслати для перевірки викладачу.
Розділи 3 і 4 є основними, в яких представлені ресурси з інформацією по блокам. Блоки розглядаються як об'єкти бібліотеки підсистеми САПР «Конструктор», також дається поняття системи ЕСКД. Студентам пропонується створити власну бібліотеку елементів у вигляді блоків відповідно до представленої графічної бази даних, а також освоїти методи колективної роботи над проектом. Крім теоретичних матеріалів в розділі "Додаткові матеріали" представлені відеоуроки з опису та використання блоків. У 4 розділі пропонується можливість скористатися вбудованими користувацькими бібліотеками в графічній підсистемі КОМПАС. Студентам пропонується виконати лабораторну роботу по створенню складального креслення двигуна з використанням бібліотеки користувача.
У розділі 5 представлений зв'язок файлів різних додатків, а також техніка проведення розрахунків та публікація створеного проекту в Інтернет. Додатковий розділ - є не обов'язковим розділом, в ньому представлені методи обробки креслень після оцифровки.
Дистанційна контрольна робота представлена в розділі 7.
Традиційні завдання курсу отримали нове наповнення. Слід зазначити, що студенти вивчають цей предмет надзвичайно зацікавлено, і навіть слабкі студенти з великим ентузіазмом беруться за самостійну дистанційну роботу, однак, у деяких студентів процес пізнання далі реєстрації на сайті не йде. Тому привчати сучасних студентів до роботи з дистанційним курсом необхідно в аудиторії на лекціях і практичних заняттях, тому що деякі студенти не володіють Інтернетом на достатньому рівні.
У зв'язку з цим використання комп'ютера в навчальному процесі має бути комплексним: на лекціях, практичних заняттях і самостійно за допомогою дистанційного курсу. Тим самим створюється комп'ютеризоване середовище навчання. В ході проведення лекцій студенти при вході в дистанційний курс можуть переглянути відео з вивчення команд графічного пакета і його можливостей, а саме: налаштування робочого середовища, визначення формату креслення, викреслювання примітивів, редагування креслення, об'єктні прив'язки, робота з блоками та ін..
Під час практичних робіт студенти мають можливість пройти тести і завдання створені в курсі, при цьому студенти мають достатньо можливостей для творчості. Важливо помітити, що всі завдання студенти можуть виконати самостійно, тобто дистанційно.
Важливим аспектом зацікавленості студентів є дешевизна дистанційної роботи (не потрібно витрачатися на проїзд до місця навчання і т.п.) і досить якісно, оскільки студентам доступні і великі електронні бібліотеки, і особисто викладачі. Для вченого закладу вартість даного освіти також має велике значення, тому що не потрібно витрачати гроші на єлектроєнергію і ліцензування програмних засобів, т.к. більша частина роботи студента проходить вдома.
Іспити також проводяться дистанційно, причому, процес організований таким чином, що перевіряється саме знання учня, а не його вміння користуватися Інтернет - пошукачем. При цьому всі екзаменаційні роботи зберігаються в базі даних дистанційного курсу, стільки довго, скільки потрібне.
Безумовно, дистанційна заочна форма навчання зіткнулася з багатьма труднощами, починаючи від невміння студентів володіти Інтернетом (навіть реєстрація на сайті у деяких викликає труднощі) до нестачі кількості годин, виділеного на роботу з курсом, способів оплати праці з дистанційним курсом і навіть нерозуміння керівництва учбового закладу, тому хочеться зробити наступне резюме:
1 ). Дистанційна (самостійна ) робота за допомогою Інтернет повинна бути безперервною протягом усього періоду навчання. Неприпустима ситуація, коли протягом декількох семестрів поспіль студенти не виконують ніякої роботи пов'язаної з комп'ютерними технологіями;
2 ). Неприпустимо, коли в навчальному закладі не працює або відсутній вільний WiFi;
3 ). Перехід до електронного документообігу на підприємствах, практично повна автоматизація проектно - конструкторських робіт зобов'язує викладачів освоювати не тільки поширені графічні системи КОМПАС і AutoCAD, а й програми, що представляють можливість візуалізації графічних об'єктів.
4 ). Підвищення науково - педагогічної кваліфікації викладачів повинне проходити у зв’язку з дистанційними курсами
5 ). У розробці методів підвищення ефективності засвоєння лекційного матеріалу і практичних занять важливим напрямком є використання технічних засобів навчання, отже, необхідно розвивати матеріально-технічну базу навчального закладу (оснащувати сучасною технікою спеціалізовані аудиторії і т.д.);
6 ). Оновлення вимагає методичне забезпечення навчального процесу (підручники, наочні посібники, методичні вказівки, роздатковий матеріал, доступність довідників та ГОСТів).
Сучасне суспільство вимагає хороших знань у сфері Інтернет -технологій. On-line навчання розвиває людину технічно! І для того, щоб йти в ногу з часом, слід постійно себе вдосконалювати. Змінюється суспільство, економіка - відповідно, потрібно «підлаштовуватися» під ці зміни, щоб постійно бути потрібним і конкурентоспроможним на ринку праці. Ось тут і допоможе дистанційна форма навчання, популярність якої зростатиме і надалі. Успіхів усім хто прочитав і скористався даною інформацією.
Література
- Гулев А.Г., Сихимбаев М.Р., Боярский В.Г. Трехмерное моделирование в среде «AutoCAD 2004»: Учеб. пособие. – Караганда: КарГТУ, 2005. – 84 с.
- Сихимбаев С.Р., Демидович Л.Н. Применение графического пакета AutoCAD в инженерной графике. – Караганда: КарГТУ, 2006.- 113 с.
- Ваши первые шаги при внедрении AutoCAD Electrical Виталий Кочергин
- http://intuit.ru
- Брандт З. Анализ данных. Статистические и вычислительные методы для научных работников и инженеров. – М.: АСТ, Мир, 2003. – 686 с.
- Сайт «Решения АСКОН в образовании» / Режим доступа: http://edu.ascon.ru.
- Сайт «Теория и практика работы в MOODLE» http://cdo.kname.edu.ua/course/view.php?id=138
- Сайт «MoodleMoot Ukraine 2014. Теория и практика использования системы управления обучением Moodle.» http://2013.moodlemoot.in.ua/
- Каменев Р.В., Лейбов А.М. Моделирование в редакторе КОМПАС3D (использование интегрированной системы тел вращения КОМПАСShaft 2D): Метод. пос. Новосибирск: Изд. ГОУ ВПО НГПУ, 2010.