Загальне
Томіліна А.О.
Криворізький педагогічний інститут
ДВНЗ «Криворізький національний університет»ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОННОЇ ПЛАТФОРМИ MOODLE З МЕТОЮ ПОВНОЦІННОЇ РЕАЛІЗАЦІЇ ФУНКЦІЙ КОНТРОЛЮ Й ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ З ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН
Контрольно-оцінювальні дії є невід’ємною складовою навчальної діяльності і виконують важливі дидактичні функції при вивченні гуманітарних дисциплін. Мета контрольно-оцінювальних дій з гуманітарних дисциплін має свою специфіку. При проведенні контролю враховуються показники результатів з оперативної слухової та зорової пам’яті, гнучкості мислення та його словесної інтерпретації, а також фонематичний слух, пластичність артикуляційного апарату тощо [4, с. 270]. Впровадження диференційованого навчання, індивідуального підходу, програмованого навчання тощо спричинило розширення функціональних можливостей контрольно-оцінювальних дій. У навчальному процесі вивчення гуманітарних дисциплін виокремлено такі функції контролю й оцінювання знань, умінь, навичок: діагностичну, навчальну (повторювальну, закріплювальну, узагальнювальну), контрольну, стимулювальну, розвивальну, прогностичну, коригувальну, виховну, управлінську, соціалізуючу (рис.1). Всі вони тісно пов’язані між собою, взаємодоповнюють одна одну, тому розглянемо їх окремо і у взаємозв’язку з інформаційними технологіями.
Діагностична функція проявляється при прогнозуванні присутності можливих недоліків чи прогалин у набутих знаннях та виявленні причин їх виникнення. Щодо цієї функції контролю, відомий педагог-науковець В. Аванесов стверджував, що педагогічна діагностика являє собою основну складову наукової системи педагогічного контролю, котра безпосередньо пов’язана із процесом виявлення рівня знань, умінь та навичок, вихованості, з оцінкою поведінки студентів тощо [1, с. 11]. Завдяки використанню інформаційних технологій діагностична функція контролю й оцінювання знань стає повнішою та об’ємнішою за діагностичною інформацією (як приклад – перегляд активності на сайті, обчислення загального середнього балу за кожним студентом та за академічною групою тощо).
Контрольна функція простежується у визначенні рівня засвоєння знань, умінь та навичок відповідно до чинних нормативів. Щодо зазначеної функції, то інформаційні технології завдяки своїм технічним можливостям допомагають систематизувати, ранжувати та співвідносити контрольно-оцінювальну інформацію (наприклад, вибір шкали оцінювання).
Стимулювальна функція реалізується при розгляді контрольних дій як регламенту та стимулятора навчання для студента. Так, І. Носаченко вважає, що стимулювальна функція оцінки знань значно підвищиться при впровадженні рейтингового контролю [5]. Багато в чому з цим нововведенням можна погодитись, тому що воно має низку позитивних моментів – крім зростання стимулюючого фактору, контроль набуває систематичності та комплексності, відкритості та чіткості вимог до студента, що забезпечує об’єктивність оцінювання. Технічні характеристики інформаційних технологій сприяють ефективній диференціації завдань, спрощуючи роботу викладача при організації контрольних дій та впроваджуючи індивідуальний підхід до студента під час контрольно-оцінювальної діяльності, тим самим підсилюють її стимулювальну функцію.
Навчальна функція контролю й оцінювання знань полягає в систематизації, активізації та вдосконаленні результатів навчальної діяльності. Ефективно навчальна функція проявляється у процесі усного контролю знань, коли відповіді доступні для групи студентів, що прослуховують її. Навчальна функція базується на таких діях, як систематизація, активізація та вдосконалення результатів навчальної діяльності. Будь-які навчальні дії проходять етапи повторення, закріплення та узагальнення, тому доречно виокремити і відповідні підфункції навчальної функції, а саме – повторювальну, закріплювальну та узагальнювальну. Використання інформаційних технологій для контролю й оцінювання знань студентів, зокрема MOODLE, піднімає на вищий щабель рівень реалізації навчальної функції та її підфункцій завдяки можливості повторного проходження контрольних дій (наприклад, у тестових завданнях встановлення параметру кількості спроб), перегляду оціночної діяльності викладача (наприклад, звіту про виконання завдань, логів) тощо.
Використання інформаційних технологій сприяє розвитку загальнонавчальних умінь та навичок студентів, а також пошукових вмінь, вміння самонавчатися, вдосконалюються особистісні вміння (самоорганізація, самодисципліна, самоконтроль, інноваторські вміння тощо) та підвищенню розвивальної функції. Розвивальна функція проявляється у розвитку уміння студентів доцільно використовувати набуту упродовж навчання інформацію при логічних мисленнєвих операціях. Тобто, при контролі вмінь аналізувати та синтезувати, порівнювати та узагальнювати, абстрагувати та конкретизувати, класифікувати та систематизувати також активно розвиваються набуті знання. В умовах контрольно-оцінювальних дій розвивається пам’ять, мисленнєва діяльність, мова тощо [2, 6].
Прогностична функція контролю дає змогу викладачу оцінити результативність своєї праці та спрогнозувати наступні корекційні або удосконалюючі навчальні дії. Ця функція передбачає всебічність контролю не тільки як засобу виявлення прогалин у знаннях та вміннях студента, а й як інструменту викладача для корекції власної педагогічної діяльності. Стосовно розглянутої функції, то завдяки MOODLE досягається всебічність та гнучкість контролю й оцінювання. Наприклад, у межах електронного курсу викладач має змогу визначити необхідність організації ретроспективного контролю, при перегляді кращих результатів та кількостей спроб, за яких досягнуто цього результату, зробити висновок про посильність завдань, рівень засвоєння знань та практичних умінь студентами тощо.
Коригувальна функція полягає у коригуючих діях щодо недоліків та прогалин у знаннях, неуспішності студентів. Корекційні дії при контролі й оцінюванні знань може здійснювати викладач, наприклад, у вигляді корекції відповідей на заняттях; або студенти самостійно у вигляді взаємоконтролю, самоконтролю та самокорекції. Під взаємоконтролем розуміють роботу в парах чи групах (наприклад, складання тематичних діалогів, робота дискусійних гутрків), коли студенти контролюють один одного [4]. Завдяки інформаційним технологіям корекційні дії стають більш гнучкими та дають додаткові можливості корекції власної навчальної діяльності як викладача, так і студента.
Виховна функція проявляється у вигляді дисциплінарного росту особистості студента при контролі й оцінюванні знань, умінь і навичок системного характеру самонавчання. Під дисциплінарним ростом студента розуміється формування та розвиток таких його якостей, як принциповість, наполегливість, відповідальність, свідоме ставлення до навчання, взаємоповага, справедливість, працездатність тощо. Виховна функція найповніше реалізується при використанні інформаційних технологій у позааудиторний час, коли зв’язок між викладачем та студентом індивідуалізується у порівнянні зі стандартними умовами. Також виховний аспект спрацьовує при спілкуванні у мережі та дотриманні мереживного етикету.
Управлінська функція полягає у тому, що за допомогою контролю підбиваються підсумки пройденого навчального етапу та окреслюємо наступну мету. Управлінська функція реалізується особливо чітко при користуванні сиcтемою MOODLE, починаючи з перегляду викладачем відвідування студентом електронного навчального курсу та дій у його межах аж до індивідуального спілкування у режимі он-лайн. Дана функція реалізується у досить демократичних рамках та не створює ніяких незручностей як викладачу, так і студенту.
Соціалізуюча функція контролю проявляється в тому, що завдяки контролю студент набуває досвіду, формує певну модель застосування набутих знань, умінь та навичок, а це має певний вплив на його особистість, поведінку, самооцінку [3]. Соціалізуюча функція реалізується завдяки безмежним інформаційним можливостям системи MOODLE, використанню Інтернет-мережі, яка знімає будь-які бар’єри у комунікації [7].
Таким чином, завдяки використанню електронної платформи MOODLE контроль й оцінювання виконують перераховані функції у повній мірі та являють собою якісну та продуктивну діяльність, що відповідає сучасним тенденціям інформатизації освіти.
Список використаних джерел
- Аванесов В. С. Основы научной организации педагогического контроля в высшей школе: [пособ. для слушателей учеб. центра Гособразования СССР] / В. С. Аванесов. – М.: Педагогика, 1989. – 168 с.
- Буряк В. К. Розвивальне навчання: теоретико-методологічний аспект: [монографія] / В. К. Буряк. – К.: Фенікс, 2010. – 304 с.
- Євтух М. Б. Соціальна педагогіка / М. Б. Євтух, О. П. Сердюк. – К.: МАУП, 2003. – 232 с.
- Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах : [підручник для студентів вищих закладів освіти] / Ніколаєва С. Ю., Бігич О. Б., Бражник Н. О. – К. : Ленвіт, 2002. – 329 с.
- Носаченко І. М. Модульно-рейтингова система організації навчання у вищій школі / І. М. Носаченко // Проблеми освіти. Спецвип. 1: наук. зб. Ін-ту інноваційних технологій і змісту освіти. – К.: Освіта України, 2008. – Вип. 54. – С. 32–36.
- Оцінка знань студентів та якості підготовки фахівців (методичні та методологічні аспекти): [навч. посіб.] / [Ягодзінський А. Й., Муромцев А. О., Іванова Л. В. та ін. ]; за ред. А. Й. Ягодзінського. – К.: ІЗМН, 1997. – 216 с.
- Томіліна А. О. Формування комунікативної компетенції при вивченні англійської мови студентами засобом впровадження системи MOODLE / А. О. Томіліна // Інформаційні технології в навчальному процесі: наук.-метод. семінар, 16–23 трав. 2011 р. : тези допов. – Одеса : ПНПУ імені К.Д.Ушинського, 2011. – Вип. 1. – С. 91–94.