Загальне
Бугайчук К.Л.
Харківський національний університет внутрішніх справ
ВИКОРИСТАННЯ LMS MOODLE ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ МЕТОДИКИ «FLIPPED CLASSROOM»
Зміна підходів до традиційної організації навчального процесу привела до появи нових моделей організації навчання, однією з яких є «перевернутий клас» (Flipped Classroom). В чому основна ідея цієї методики? У традиційній моделі викладач у класі (аудиторії) пояснює матеріал, а потім учні (студенти) виконують домашні завдання дома, втому числі й з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. У «перевернутому класі» учні отримують навчальний матеріал за новою темою заздалегідь: у вигляді відео, презентації, анімації тощо, а потім вони самостійно опрацьовують його вдома. На наступному ж етапі, заняття з цієї теми проводяться у вигляді активної участі учнів (студентів) в навчальній діяльності, відпрацюванні матеріалу, взаємодії з викладачем та однокласниками (одногрупниками). Учні (студенти) можуть працювати індивідуально або в невеликих групах. Різні групи учнів можуть вивчати і досліджувати різні аспекти однієї і тієї ж теми одночасно [1,2].
Велика зацікавленість методом Flipped Classroom зумовила проведення численних опитувань та досліджень її ефективності. Так, опитування, що проводилося серед членів онлайн-спільноти Educational Exchange (Center for Digital Education) наприкінці 2013 року (всього було зібрано 309 відповідей), показало наступні результати:
1) основними причинами, за якими викладачі віддають перевагу моделі Flipped classroom є: кращий досвід навчання для студентів, доступність використовуваних технологій;
2) серед тих, хто використовує перевернуте навчання, 57% назвали досвід успішним . 81% з них вважають основними перевагами поліпшення подачі матеріалу і зберігання інформації. 83% говорять про позитивний вплив на власну залученність в викладацьку діяльність, а 86% - про поліпшення ставлення з боку студентів при використанні перевернутого навчання;
3) при цьому 75% визнають, що підготовка в умовах перевернутого класу займає більше часу, ніж у традиційному варіанті. 51% викладачів, готуючись до занять, записують власні відео [3].
Отже, замість читання лекцій, викладач допомагає учням в активній формі досягти заявлених навчальних цілей. Досвід впровадження моделі Flipped Classroom у різних навчальних закладах говорить про те, що учні можуть створювати конспекти навчального матеріалу, який вони опрацьовують вдома, задавати питання викладачеві та колегам по навчанню, а не просто «переглядати фільми». Будь-який відеоматеріал учень (студент) може зупинити і переглянути необхідну кількість разів та в тому місці де він знаходиться. У відеоматеріали викладачем також можуть бути внесені зміни на основі моніторингу його засвоєння. В аудиторії ж відбувається активна робота з практичного виконання навчальних завдань, пояснень певних понять та концепцій, самостійна робота учнів та студентів. Тобто викладач може зосередитися на наданні допомоги кожному учаснику з опрацювання матеріалу, а не витрачати свій час на багаторазове читання однієї і тієї ж лекції.
Переваги моделі Flipped classroom:
- замість читання лекцій, викладач допомагає учням (студентам) практично застосувати навчальну інформацію, наочно показати практики її використання;
- так як матеріали вибудовуються викладачем в певній структурі і послідовності, то вдома учні переглядають матеріали саме в цій послідовності, і не виникає питання про те, що саме зараз вивчається;
- на заняття учні приходять вже з певним багажем опрацьованого матеріалу, а викладачеві залишається тільки скоординувати роботу аудиторії та провести практику;
- будь-який матеріал можна зупинити і переглянути необхідну для його розуміння кількість разів;
- окремі теми можуть бути представлені запрошеними лекторами;
- головна мета навчання – це зміна поведінки учнів (студентів). Модель Flipped classroom дозволяє формувати саме навички та вміння по роботі з навчальною інформацією, показує напрями та можливості її застосування. Дозволяє вийти на вищі цілі навчання відповідно Таксономії Б. Блума: застосування, аналіз, синтез, створення (оцінка).
Недоліки моделі Flipped classroom:
- деякі вчителі не в змозі зробити перехід з орієнтації навчального процесу від викладача на учня (студента);
- у багатьох викладачів відсутні навички роботи з ІКТ, за допомогою яких створюється навчальний матеріал, а також навички проведення групової роботи з учнями;
- впровадження моделі «перевернутого класу» потребує додаткового часу на проектування заняття, підготовку його сценарію та навчального матеріалу;
- масове застосування цієї технології може викликати зорове перевантаження у учнів (студентів);
- не завжди у учнів (студентів) є можливість переглядати вдома матеріалу за допомогою мережі Інтернет [4].
Для реалізації моделі Flipped Classroom використовуються такі програмні засоби як eduCanon, Sophia, EddPuzzle, Verso тощо. Проте вважаємо, що LMS Moodle також цілком здатна на це.
Елементи «Веб-сторінка» або «Лекція» дозволяють розміщувати навчальний контент з відповідних тем будь-якої форми, в тому числі з використанням соціальних сервісів YouTube, Vimeo. Також викладач може самостійно записати навчальне відео та розмістити його за допомогою додатку Moodle «FLV player». Конспект розміщеного матеріалу можна зробити з використанням завдання «Відповідь у вигляді тексту». Зворотній зв’язок (питання) зорганізується за допомогою елементу «Форум». Для початкової перевірки навчальних цілей до відео можна додати елемент «Тести», що буде виконувати роль «лакмусового папірця» та дасть викладачу інформацію про первісне засвоєння матеріалу і на що треба акцентувати увагу в аудиторії. Зрозуміло, що інструменти аналітики а також оцінювання елементів «Тести», «Форум», «Відповідь у вигляді файлу» дозволить викладачеві цілеспрямовано управляти учінням аудиторії та вносити корективи у власну діяльність.
Перевагами використання LMS Moodle для моделі Flipped Classroom є:
- безкоштовність;
- знайомий адаптований інтерфейс;
- можливість прямої підтримки викладача та технічного персоналу навчального закладу без необхідності звернення до сторонніх розробників програмного забезпечення;
- інтеграція навчальних матеріалів з соціальними сервісами;
- можливість централізованого обліку успішності учнів (студентів);
- можливість органзації зворотного звязку та рефлексії;
На курсах підвищення кваліфікації викладачів в галузі розробки дистанційних курсів та використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчальному процесі одна з тем присвячена технології Flipped Classroom. В рамках цієї методики проходить заняття з питань підвищення внутрішньої мотивації "дистанційних слухачів". Заняття організовані відповідно до вимог Flipped Classroom: є навчальне відео, форуми, претест та групова робота щодо виконання практичних завдань в аудиторії.
Нижче в цьому розділі для Вашої уваги представлений приклад реалізації викладення матеріалу LMS Moodle відповідно до принципів та правил Flipped Classroom.
Практичний приклад аудиторної роботи за моделлю Flipped Classroom можна переглянути за цим посиланням.
Список використаних джерел
- The Flipped Classroom [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://blended-classrooms.wikispaces.com/space/content (назва з екрану).
- What is the Flipped Classroom? [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ctl.utexas.edu/teaching/flipping_a_class/what_is_flipped (назва з екрану).
- Перевернутое обучение – оценка эффективности с точки зрения преподавателей (результаты исследования) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://education-events.ru/2013/11/26/perevernutoe-obuchenie-ocenka-effektivnosti-s-tochki-zreniya-prepodavatelej-rezultaty-issledovaniya (назва з екрану).
- Бугайчук К.Л. Международная зимняя школа e-learning 2014 [Електронний ресурс] / К.Л. Бугайчук. – Режим доступу: http://bugaychuk.blogspot.com/2014/02/e-learning-2014.html (назва з екрану).