Загальне
Непомняща Т.В.
Херсонський Академічний ліцей імені О.В.Мішукова при Херсонському державному університеті Херсонської міської ради
ВИКОРИСТАННЯ ДИСТАНЦІЙНИХ КУРСІВ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ В ХЕРСОНСЬКОМУ АКАДЕМІЧНОМУ ЛІЦЕЇ ІМЕНІ О. В. МІШУКОВА
Однією характеристикою сучасної школи є інформатизація навчального процесу. Не секрет, що паперові щоденники, підручники відходіть у минуле. На зміну їм прийшли Всеукраїнська безкоштовна шкільна освітня мережа «Щоденник.ua» (підключено 10 620 шкіл України) та електронні підручники (проект «Електронний шкільний підручник»). І це ще не весь перелік змін в системі освіти, на яку впливає розвиток інформаційних та комунікаційних технологій. Настав час поєднувати традиційну форму навчання з нетрадиційною, створювати нове навчальне середовище, а саме електронні освітні ресурси. Інформаційно-комунікаційні технології та комп’ютерно-орієнтовані педагогічні технології відкривають шлях до розвитку нової нетрадиційної форми навчання – дистанційної.
На Україні вперше заговорили про дистанційне навчання (ДН) у 2000 році, затвердивши «Концепцію розвитку дистанційної освіти в Україні»[3]. Наказ Міністерства освіти та науки України № 466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання» від 25.04.13 надав можливість використання ДН у загальноосвітніх навчальних закладах [6].
Дистанційне навчання (англ. Distant learning) - це новий засіб реалізації процесу навчання, в основі якого використання сучасних інформаційних і телекомунікаційних технологій, що дозволяють навчатись на відстані без безпосереднього, особистого контакту між викладачем і учнем [4].
Викладачі Херсонського Академічного ліцею імені О.В.Мішукова при Херсонському державному університеті Херсонської міської ради розробляють та використовують дистанційні курси для підвищення ефективності навчального процесу.
Так, на уроках інформатики використовуються такі дистанційні курси:
- «Основи алгоритмізації та мов програмування»;
- «Програмування в Turbo Pascal для початківців»;
- «Інформація та інформаційні процеси»;
- «Архітектура комп’ютера».
Спочатку зупинимося чому саме ці теми були обрані для створення дистанційних курсів.
Усім вчителям інформатики відомий такий вираз, що став вже своєрідним афоризмом: «Вчити програмування – справа безнадійна, вчитися програмувати – непосильний труд».
Складність навчання програмуванню полягає в тому, що в різних школах вивчають різні мови програмування (Pascal, Basic, Delphi та ін.) на різних рівнях, у різних класах. За таких обставин навіть серед різноманіття навчальних посібників з мов програмування важко знайти такий, що цілком і повністю задовольнив би потреби конкретного навчального процесу.
Слід звернути увагу й на те, що деяких учнів може приваблювати процес програмування, завдяки чому вони набувають знань у цій галузі самостійно, навіть раніше визначеного програмою часу. Створені курси «Основи алгоритмізації та мов програмування» і «Програмування в Turbo Pascal для початківців» (рис.1) вирішують ці питання, як в реалізації підручника та і набуття знань самостійно в цій галузі на початковому рівні.
Рис. 1. Курси «Основи алгоритмізації та мов програмування» і «Програмування в Turbo Pascal для початківців»
Поняття інформації та інформаційних процесів являються фундаментальними поняттями всього курсу інформатики, а на вивчення цього матеріалу за програмою для 9 класу виділено всього 2 години. В підручниках, наприклад І.Л. Володіна, В.В. Володін Інформатика 9 клас, цій темі присвячена більше 40 сторінок, які діти не встигають і не завжди бажають прочитати. Тому сформувати поняття інформації, повідомлення, шуму, інформаційних процесів в необхідному обсязі знань тепер дозволяє розроблений дистанційний курс «Інформація та інформаційні процеси» (рис.2) на платформі MOODLE.
Рис. 2. Курс «Інформація та інформаційні процеси»
Відповідно програми з інформатики для 9 класу на вивчення теми «Апаратне забезпечення інформаційних систем» приділяється лише 3 години. За підручником І.Л. Володіна, В.В. Володін Інформатика 9 клас учням необхідно опанувати більше 50 сторінок інформації. Тому більшість учнів опановують цю тему лише на середньому рівні. Підвищити рівень знань учнів допомагає дистанційний курс «Архітектура комп’ютера» (рис. 3).
Рис.3. Курс «Архітектура комп’ютера»
Створені дистанційні курси побудовані за модульним принципом (рис.4, рис.5) і містять усі необхідні уроки, які можна переглянути у випадковій послідовності. Це надає зручності у використанні дистанційного курсу під час проведення начальних занять.
Рис. 4. Елементи курсів
Рис.5. Елементи уроків
Кожний урок містить відповідну інформацію саме в текстовому варіанті (рис.6), що допомагає учням при створені власних конспектів або конспектів, що вимагає вчитель, шляхом копіювання необхідної інформації у текстовий редактор та друкування у визначеному форматі.
Рис.6. Фрагмент уроку в текстовому варіанті
Для наглядного подання інформації деяких уроків використовуються презентації з метою пояснення та закріплення знань (рис. 7).
Рис. 7. Приклади презентацій
Не секрет, що учні не полюбляють виконувати домашні завдання взагалі, а ще й лінуються писати в зошитах. На дистанційному курсі є такий елемент Завдання, де відповідь вводиться з клавіатури (рис.8) або у вигляді файла (текстовий документ, графічний малюнок, програма на Pascal, то що) (рис. 9) та відсилаються зразу на перевірку. Вчитель перевіряє їх і відсилає оцінку за роботу, коментуючи її. В такому варіанті учні виконують домашні завдання з цікавістю, отримують оцінку ще до наступного уроку, та деякі завдання можуть перевиконати, виправивши свої помилки, на які вказав вчитель.
Рис. 8 . Приклад Завдання (відповідь у текстовому форматі)
Рис. 9. Приклад Завдання (відповідь у вигляді файлу)
На курсах використовуються дискусійні та інформаційні форуми. Учні з радістю діляться своїми думками та цікавою інформацією, яку знайшли в Інтернеті.
Рис. 10. Приклад Інформаційного форуму на курсі «Архітектура комп’ютера»
Тестові завдання на курсах різнопланові: тренувальні, контрольні. Різна форма подання: Hot Potatoes та Тести системи MOODLE. Це питання в закритій та відкритій формі, питання на відповідність, числові та альтернативні питання та ін. Так як курси «Інформація та інформаційні процеси» та «Архітектура комп’ютера» більш теоретичні, то цікавішим його зробило різноманіття тестових завдань Hot Potatoes: заповнити пропусти (модуль JCloze) (рис. 11), скласти речення (модуль JMIX) (рис. 12), утворити відповідність (модуль JMatch) (рис. 13). Використання ігрових моментів (перетягування об’єктів) в цих модулях надало курсам яскравих вражень.
Рис. 11. Приклад тестових завдань Hot Potatoes – заповнити пропуски
Рис. 12. Приклад тестових завдань Hot Potatoes – скласти речення
Рис. 13. Приклад тестових завдань Hot Potatoes – встановити відповідність
Під час вивчення окремих тем таких, як «Лінійні програми» «Оператори розгалуження» та «Оператори повторення» з курсу «Програмування в Turbo Pascal для початківців» доречно проводити Опитування (рис. 14) з метою виявлення процентного відношення засвоєного матеріалу учнями. Це дозволяє робити корекція навчального процесу та курсу.
Рис. 14. Приклад елемента Опитування
Кожний курс має опис курсу, літературу (рис. 15), словничок (рис.16) та додаткові завдання, що надають можливість учням поглибити свої знання самостійно.
Рис. 15. Приклад Вступу до курсу
Рис. 16. Приклад Словника термінів
Хотілося б зауважити, що дистанційне навчання не повинно витісняти з життя традиційне. Воно повинно існувати поруч і своїми інструментальними засобами доповнювати традиційне навчання.
Наприклад, пояснення нового матеріалу, формування вмінь та навичок (основний блок уроку) викладається традиційним методом. Дистанційне навчання використовується лише на етапах перевірки домашнього завдання, актуалізації та корекції знань учнів, самостійного застосування знань та підведення підсумків уроку. Матеріали курсів, що не використовуються на уроках, учні можуть вдома переглянути для підготовки до наступного уроку, виконання домашнього завдання. До речі, учні які відсутні на уроках з будь-яких причин, можуть навчатися на дистанційному курсі в зручний для них час, підтримуючи контакт з вчителем через e-mail або Внутрішню Систему Обміну Повідомленнями платформи MOODLE (рис. 17).
Рис. 17. Внутрішня Система Обміну Повідомленнями
На думку учнів, Кросворд є найбільш важливий та найбільш цікавий елемент курсу ( рис. 18).
Рис. 18. Приклад елемента Кросворд
Слід зазначити, що використання дистанційної платформи на уроках контролю та корекції знань, умінь та навиків має великі переваги перед традиційним уроком.
Так, наприклад, тематичну атестацію з теми «Основи програмування в Turbo Pascal» можна провести за допомогою дистанційного курсу «Програмування в Turbo Pascal для початківців» (рис. 19).
Рис. 19. Структура уроку № 10 курсу «Програмування в Turbo Pascal для початківців»
Контролюючі тести та кросворд надають можливість перевірити теоретичні знання з теми. Після завершення роботи з цими елементами зразу можна побачити свою оцінку і свої помилки.
Завдання практичні по варіантам та додаткове завдання виконуються в середовище програмування Turbo Pascal 7.0. Потім зберігається програма та відсилається файл.
Вчитель зразу помітить надісланий файлі зможе його перевірити та вказати на основні помилки.
Таким чином, на уроці не тільки перевіряються знання, вміння та навики а й корегуються, що не можливо зробити на традиційному уроці під час контрольної роботи.
Журнал навчання учнів (елемент Оцінки), який ведеться на курсі, фіксує всі опановані теми, вказує на прогалини та результати навчання (рис. 20, рис. 21).
Рис. 20. Приклад елемента Оцінки (для вчителя)
Рис. 21. Приклад елемента Оцінки (для учня)
В кінці проходження курсу учні ділилися своїми враженнями про курси та дистанційне навчання (рис. 22).
Рис. 22. Враження учнів про курси дистанційного навчання
Отримавши такі позитивні результати використання дистанційного навчання на уроках інформатики можна стверджувати, що сьогодні все більш актуальнішим стає питання розробки дистанційних курсів та впровадження їх в учбовий процес, як для самостійного опанування тем, так і покращення традиційного навчання.
Список використаних джерел
- Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти / В. Ю. Биков. – К.: Атіка, 2009. – 684 с.
- Гриценко В. И. Дистанционное обучение: теория и практика / Гриценко В. И., Кудрявцева С. П., Колос В. В., Веренич Е. В. – К.: Наукова думка, 2004. – 375 с.
- Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні, затверджена постановою МОН від 20 грудня 2000р. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html
- Кухаренко В.М. Дистанційне навчання: Навч. посібник. – Х.: ХДПУ, 1999. – 216 с.
- Лапінський В. В. Навчальне середовище нового покоління та його складові / В. В. Лапінський // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова Серія № 2. Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання: зб. наук. праць / Редрада. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. – № 6 (13) – С. 26–32.
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 25 квітня 2013 року № 466 "Про затвердження Положення про дистанційне навчання" [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13
- Олійник В.В. Дистанційне навчання у післядипломній педагогічній освіті: організаційно-педагогічній аспект / Вип. 1. Дистанційна освіта за кордоном і в Україні. – К.: ЦІППО, 2001. – 52 с.
- Смирнова-Трибульска Є.М. Дистанційне навчання з використанням системи: Навчально-методисний посібник. – Херсон: Айлант, 2007. – 492с.:іл..
- Хуторской А.В. Современная дидактика. Учеб. Пособие. 2-е изд., перераб. / А.В.Хуторской. – М.: Высш. шк., 2007. – 639 с.
- Шишкіна М.П. Чинники реалізації доступу до електронного навчання в сучасній школі / М.П.Шишкіна // Інформаційні технології і засоби навчання [Електронний ресурс]. - 2011. - №4 (24). - Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/502/422