Загальне
Триус Ю.В.
Черкаський державний технологічний університет
Досвід використання системи Moodle у дистанційному навчанні і мережній підтримці навчального процесу в ЧДТУ
Вступ.
На формування і розвиток особистості найбільше впливає середовище, в якому вона живе, навчається, працює. Тому сьогодні для ВНЗ важливою і актуальною проблемою є проблема створення такого високотехнологічного інформаційно-комунікаційного освітньо-наукового середовища, в якому студент знаходиться щодня в процесі всього періоду навчання у вищій школі, яке повинне відповідати потребам інформаційного суспільства, сучасному стану розвитку науки і техніки, світовим освітнім стандартам і сприяти формуванню інформаційно-комунікаційних компетентностей всіх учасників освітнього процесу від професора до студента.
Серед інноваційних технологій, на основі яких у ВНЗ повинно створюватися нове навчальне середовище, де студенти можуть отримати доступ до навчальних матеріалів у будь-який час і в будь-якому місці, є технології електронного (дистанційного, мобільного) навчання, використання яких зробить навчальний процес більш привабливим, демократичним, комфортним і стимулюватиме студентів до самоосвіти та навчання протягом усього життя.
Одним із засобів інформаційно-комунікаційних технологій, що відповідає зазначеним умовам, є система Moodle [1], яка є вільно поширюваною системою управління навчальним контентом.
Система Moodle рекомендується навчальним закладам, як найбільш розвинена система електронного навчання, що має багатомовний інтерфейс, надає можливість організувати повноцінний навчальний процес, включаючи засоби навчання, систему контролю й оцінювання навчальної діяльності студентів, а також інші необхідні складові системи підтримки навчального процесу.
Саме досвіду впровадження і використання протягом 5 років такої системи підтримки навчального процесу (СПНП) на базі Moodle, що створена і використовується в ЧДТУ з 2010 р., присвячена ця стаття.
Основна частина.
Сьогодні в Україні на всіх рівнях освіти широкого розвитку набуває дистанційна форма навчання, яка надає можливість індивідуалізувати процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається, в основному, за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.
Метою дистанційного навчання є надання освітніх послуг шляхом застосування у навчанні сучасних інформаційно-комунікаційних технологій за певними освітніми або освітньо-кваліфікаційними рівнями відповідно до державних стандартів освіти; за програмами підготовки громадян до вступу у навчальні заклади, підготовки іноземців та підвищення кваліфікації працівників, а завданням – забезпечення громадянам можливості реалізації конституційного права на здобуття освіти та професійної кваліфікації, підвищення кваліфікації.
Важливим кроком на шляху впровадження дистанційного навчання у вищих навчальних закладах (ВНЗ) України стало нове «Положення про дистанційне навчання», затверджене Міністерством освіти і науки України наказом №466 від 25 квітня 2013 року [2]. Відповідно до цього Положення ВНЗ мають більше прав на самостійне вирішення питань з впровадження нових форм навчання, зокрема:
- рішення щодо використання технологій дистанційного навчання у навчальному процесі приймається вченою радою ВНЗ;
- технології дистанційного навчання під час організації та забезпечення денної, вечірньої, заочної, індивідуальної та екстернатної форм навчання можуть використовуватись ВНЗ за наявності у них відповідного кадрового та системотехнічного забезпечення;
- строк навчання студентів, слухачів за дистанційною формою встановлюється ВНЗ самостійно і має бути не меншим, ніж за денною формою за відповідними освітньо-кваліфікаційними рівнями, напрямами підготовки та спеціальностями;
- кількість студентів, слухачів, що навчаються за дистанційною формою, визначається відповідно до рішення вченої ради ВНЗ в межах ліцензованого обсягу підготовки за заочною формою навчання та/або в межах ліцензованого обсягу підготовки до вступу у вищий навчальний заклад, підготовки іноземців;
- веб-ресурси, що використовуються для забезпечення навчального процесу за дистанційною формою навчання, мають проходити процедуру перевірки в університеті. Перевірка веб-ресурсів здійснюється ВНЗ закладом самостійно.
Розглянемо основні етапи і досвід впровадження технологій дистанційного навчання на основі системи Moodle у навчальний процес ЧДТУ в період з 2010 до 2014 р.р., який, можливо, буде корисним ВНЗ, що вирішили розпочати аналогічну роботу.
Відправною точкою зазначеного процесу стала розробка під керівництвом автора Інформаційно-аналітичної системи контролю і оцінювання навчальної діяльності студентів ВНЗ у 2009-2010 р.р. [3], головною складовою якої була система підтримки навчального процесу на базі Moodle.
З її впровадженням була закладена матеріально-технічна база для застосування технологій дистанційного навчання в ЧДТУ.
Наступним кроком стало створення Центру дистанційної освіти ЧДТУ (2011 р.), розробка сайту цього Центру [4], підготовка та затвердження нормативних документів, що регламентували впровадження дистанційної форми навчання:
- Положення про дистанційну освіту в ЧДТУ;
- Положення про Центр дистанційної освіти ЧДТУ;
- Положення про нормування часу для планування і обліку роботи науково-педагогічних працівників, що задіяні у навчальному процесі з використанням дистанційних технологій;
- Програма курсу підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників університету «Основи дистанційного навчання» на 72 години лекційних і тренінгових занять;
- Положення про атестацію електронного навчального курсу для дистанційної форми навчання.
Паралельно з цим створювалось навчально-методичне забезпечення впровадження технологій дистанційного навчання у вигляді навчального посібника "Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE" [5] для викладачів, аспірантів і студентів.
Оскільки однією з вимог Міністерства освіти і науки України для впровадження дистанційного навчання є відповідна підготовка науково-педагогічних працівників щодо організації та володіння технологіями дистанційного навчання, то Центром дистанційної освіти з березня 2012 р. була організована відповідна робота. Не зважаючи на певні проблеми, з березня 2012 р. по лютий 2013 р. на базі університету пройшли курсову підготовку з «Основ дистанційного навчання» 120 співробітників університету без відриву від навчального процесу. Враховуючи те, що кваліфікація працівників, які будуть забезпечувати дистанційне навчання, має бути підтверджена документом про підвищення кваліфікації за тематикою дистанційного навчання, Центром дистанційної освіти ЧДТУ спільно з Університетом менеджменту освіти (м. Київ) були організовані курси перепідготовки. За домовленістю з Університетом менеджменту освіти частина викладачів проводили заняття безпосередньо в університеті, а частина занять проводилась дистанційно з Києва. Завдяки цьому 120 викладачів ЧДТУ закінчили курси перепідготовки за тематикою дистанційного навчання і отримали відповідні посвідчення державного зразка.
На сьогодні в ЧДТУ розроблено і впроваджено Систему електронного навчання [6] на базі Moodle, що об’єднує системи підтримки дистанційного навчання для трьох факультетів:
- факультету інформаційних технологій і систем [7];
- факультету економіки та управління [8];
- фінансово-економічного факультету [9].
На першому етапі використання система підтримки навчального процесу (СПНП) ЧДТУ на базі Moodle застосовувалась, в основному, для підтримки традиційного навчання на денній і заочній формах навчання, підвищення кваліфікації викладачів університету, зокрема з технологій дистанційного навчання.
Разом з тим, ВНЗ, що були включені до експериментальної групу МОН України з впровадження дистанційної форма навчання, як правило, розпочинали свою діяльність з впровадження дистанційного навчання для отримання другої вищої освіти. Тому у квітні 2012 р. у ЧДТУ була розпочата робота з підготовки до впровадження дистанційної форми навчання для отримання другої вищої освіти зі спеціальностей:
- 7.050107 «Економіка підприємств»;
- 7.050106 «Облік і аудит»;
- 7.050104 «Фінанси».
Для цього були підготовлені відповідні нормативні документи і була створена Система підтримки дистанційного навчання для Центру післядипломної освіти ЧДТУ [10].
Завдяки проведеній підготовчій роботі, починаючи з 1 вересня 2013 року, в університеті розпочалась підготовка до впровадження дистанційної форми навчання на напрямах 6.050101 – комп’ютерні науки, 6.030504 – економіка підприємства, 6.030508 – фінанси і кредит, згідно з вимогами МОН України.
Для впровадження дистанційної форми навчання в університеті за зазначеними напрямами підготовки бакалаврів (I–ІV курси) необхідно було створити дистанційні курси з 186 предметів, для яких повний обсяг навчальних матеріалів у електронному вигляді становить понад 2000 лекцій, практичних і лабораторних занять. До цієї роботи було залучено 115 викладачів університету, які пройшли відповідну підготовку. Для прискорення роботи з наповнення дистанційних курсів викладачі подавали до Центру ДО електронні варіанти лекцій, практичних і лабораторних занять, які після відповідного форматування розміщувалися в системах електронного навчання відповідних факультетів. На сьогодні близько 75% дистанційних курсів наповнені необхідними навчальними матеріалами.
Разом з тим, для якісного забезпечення дистанційної форми навчання, крім вказаних вище матеріалів, необхідно підготовити:
- відео- та аудіозаписи лекцій, семінарів тощо;
- мультимедійні лекційні матеріали;
- термінологічні словники;
- віртуальні лабораторні роботи з методичними рекомендаціями щодо їх виконання;
- віртуальні тренажери з методичними рекомендаціями щодо їх використання;
- пакети тестових завдань для проведення контрольних заходів, тестування із автоматизованою перевіркою результатів;
- ділові ігри з методичними рекомендаціями щодо їх використання.
Для забезпечення дистанційного навчального процесу методичною і навчальною літературою в електронному вигляді була здійснена інтеграція (на рівні ресурсів) систем підтримки дистанційного навчання факультетів з Електронно-бібліотечною системою ЧДТУ [11].
З метою апробації розроблених дистанційних курсів і відпрацювання технології організації дистанційного навчального процесу за рішенням вченої ради ЧДТУ з жовтня 2013 року було розпочато педагогічний експеримент:
- для підготовки бакалаврів (ІІІ курс) з напряму 6.050101 – комп’ютерні науки на заочній формі навчання;
- для підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня «спеціаліст» на заочній формі навчання зі спеціальностей:
- 7.05010101 – інформаційні управляючі системи та технології;
- 7.04030302 – системи і методи прийняття рішень.
Для проведення он-лайн лекцій, організації вебінарів, проведення занять у синхронному режимі під час експерименту система Moodle була інтегрована з програмним продуктом BigBlueButton [12], який є відкритим програмним забезпеченням для проведення веб-конференцій і була створена, в першу чергу, для дистанційного навчання.
Експеримент буде завершено у червні 2014 року і за його результатами планується провести засідання методичної раді університету. Набутий досвід і результати педагогічного експерименту будуть враховані при підготовці до впровадження в ЧДТУ з 1 вересня 2014 року дистанційного навчання як повноцінної форми навчання за напрямами: 6.050101 – комп’ютерні науки, 6.030504 – економіка підприємства, 6.030508 – фінанси і кредит.
Ще одним напрямом впровадження технологій дистанційного навчання в ЧДТУ є доуніверситетська підготовка. В квітні 2013 р. на базі Moodle 2.3 була створена система підтримки дистанційного навчання для Центра доуніверситетської підготовки [13] і розпочата робота з наповнення навчальними матеріалами електронних курсів з 4 предметів: математика; фізика; біологія; хімія. У 2013-2014 р.р. понад 30 учнів старших класів шкіл Черкаської області успішно навчаються на підготовчих курсах ЧДТУ дистанційно.
Сьогодні у системах підтримки дистанційного навчання ЧДТУ зареєстровано понад 150 викладачів та 700 студентів і ця кількість постійно збільшується.
З лютого 2014 року розпочалась модернізація СПНП ЧДТУ і перехід з версії 1.9 Moodle на версію 2.5.5, що надасть можливість використовувати в дистанційному навчанні нові форми організації і засоби навчання на основі технологій Web 2.0.
Висновки.
За період 2010-2014 р.р. системи дистанційного навчання на базі Moodle в ЧДТУ застосовувались, в основному, для підтримки традиційного навчання на денній і заочній формах навчання, зокрема для організації самостійної роботи студентів, для одержання другої вищої освіти, для підвищення кваліфікації викладачів університету, для підготовки абітурієнтів до вступу до ЧДТУ.
В цей час була створена матеріально-технічна база, розроблено нормативне і навчально-методичне забезпечення, підготовлено науково-педагогічний персонал для дистанційного навчання, що створює підґрунтя для того, щоб з 1 вересня 2014 року в університеті розпочати навчання за дистанційною формою за напрямах підготовки 6.050101 – комп’ютерні науки, 6.030508 – фінанси і кредит, 6.030504 – економіка підприємства згідно з вимогами МОН України.
Список використаних джерел
- Офіційний сайт системи Moodle. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://moodle.com/https://moodle.org/
- «Положення про дистанційне навчання», затверджене Міністерством освіти і науки України наказом №466 від 25 квітня 2013 року. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Dist_osv/2999/
- Інформаційно-аналітична система контролю і оцінювання навчальної діяльності студентів ВНЗ: Монографія / А.А. Тимченко, Ю.В. Триус, І.В. Стеценко, Л.П. Оксамитна, В.М. Франчук та ін. – Черкаси: МакЛаут, 2010. – 300 с.
- Сайт Центру дистанційної освіти та до університетської підготовки ЧДТУ. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dec.cdtu.edu.ua/
- Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE: Методичний посібник / Ю. В. Триус, І. В. Герасименко, В. М. Франчук // За ред. Ю. В. Триуса. – Черкаси, 2012. – 220 с.
- Систему електронного навчання ЧДТУ. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ias.cdtu.edu.ua/
- Систему електронного навчання ФІТІС ЧДТУ. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ias.cdtu.edu.ua/moodle19-fitis/
- Систему електронного навчання ФЕУ ЧДТУ. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ias.cdtu.edu.ua/moodle19-feu/
- Систему електронного навчання ФЕФ ЧДТУ. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ias.cdtu.edu.ua/moodle19-fef/
- Система електронного навчання Центру післядипломної освіти ЧДТУ. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ias.cdtu.edu.ua/moodle19-dec/
- Електронно-бібліотечна система ЧДТУ. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://elib.chdtu.edu.ua/
- Офіційний сайт системи Bigbluebutton. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://bigbluebutton.org/
- Система електронного навчання Центра доуніверситетської підготовки ЧДТУ. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://d-school.dec.cdtu.edu.ua/