Загальне
Воровченко Наталія Миколаївна
Інститут післядипломної освіти Національного університету державної податкової служби України
ЄДИНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР МІНІСТЕРСТВА ДОХОДІВ І ЗБОРІВ УКРАЇНИ
Дистанційне навчання є формою реалізації навчального процесу, яка у поєднанні з сучасною парадигмою інформаційного обміну дозволяє повноцінно реалізувати індивідуалізацію навчання відповідно потребам, особливостям і можливостям слухача.
Корпоративна комп’ютерна мережа Міндоходів поки що недостатньо використовується для навчальних цілей, але має значний потенціал у навчанні та розвитку персоналу.
Так, в мережі Інтернет на офіційному веб-порталі Міндоходів та його територіальних органів розміщено ряд матеріалів, які можна використовувати у навчальному процесі, зокрема: база податкових знань (БПЗ), нормативні документи, узагальнюючі роз’яснення, електронні сервіси тощо. На сайтах відомчих навчальних закладів це системи дистанційного навчання (СДН), програмно-інформаційні комплекси (ПІК), електронні навчальні ресурси (дистанційні курси, електронні навчальні посібники (ЕНП), електронні навчальні методичні комплекси (ЕНМК), вебінари, тести).
Ці ресурси в недостатній мірі структуровані, мають обмежений доступ і потребують інтеграції в єдиний освітній простір.
Навчальний портал в корпоративній мережі має стати ключовою ланкою в інтеграції веб-ресурсів навчального призначення Міндоходів, його територіальних органів, відомчих навчальних закладів в єдиних освітній простір.
За допомогою освітнього порталу можна організувати засвоєння знань особистості, формування в неї практичних умінь і навичок, а значить забезпечити здобуття освіти на всіх її рівнях.
Тому в корпоративній мережі Міндоходів зусиллями Інституту післядипломної освіти Національного університету ДПС України розпочато розбудову освітнього веб-порталу засобами LMS Moodle.
LMS Moodle, яка насьогодні функціонує в корпоративній мережі Міндоходів, реалізуючи філософію «педагогіки соціального конструктивізму» та орієнтуючись, насамперед, на організацію взаємодії між викладачами та слухачами, є надійною та багатофункціональною системою електронного навчання, і може забезпечити роботу освітнього веб-порталу Міндоходів.
Освітній веб-портал Міндоходів - це складний динамічний веб-сайт з власною системою керування. Це означає, що одна частина створюється для користувачів, інша для адміністратора, який підтримує і керує порталом.
Освітній веб-портал Міндоходів (частина для користувачів) має бути єдиним освітнім простором Міндоходів і об’єднувати веб-ресурси навчального призначення. А саме:
- База податкових знань;
- Нормативні документи;
- Узагальнюючі роз’яснення;
- Електронні сервіси;
- Системи дистанційного навчання (СДН) ;
- Програмно-інформаційні комплекси (ПІК) ;
- Електронні навчальні посібники;
- Дистанційні курси;
- Електронні навчально-методичні комплекси (ЕНМК) ;
- Вхід на сервіси для проведення вебінарів;
- Вхід на тестові системи;
- Обмін досвідом;
- Навчальні ІС;
- Електронний документообіг (Управління документами) ;
- Податковий блок;
- Центр знань.
На початковому етапі пропонуємо наступну структуру навчального веб-порталу Міндоходів:
Мал.1 структура навчального веб-порталу Міндоходів
Портал, насамперед, вирізняється можливістю приймати участь у розбудові та наповненню сайту.
Даному типу сайту характерні такі можливості:
1. Наявність розділів з новинами, які динамічно оновлюються на головній сторінці сайту.
2. Можливість розширеного пошуку по всьому сайту.
3. Можливість авторизації користувачів на сайті, і, як наслідок - можливість надавати їм доступ в закриті розділи, проводити розсилку, підключати інтерактивні компоненти: чат, форум, і т.д.
Адміністрування системи Moodle можна умовно поділити на два рівні: рівень власне системи Moodle (виконується через веб-інтерфейс), та рівень систем нижчого рівня - операційної системи, віртуальних середовищ (в разі іх використання), мереж.
Завданнями адміністратора системи Moodle на рівні власне системи є:
- управління правами користувачів (викладачів, авторів курсів, ...);
- управління системними налаштуваннями;
- методи реєстрації та аутентифікації;
- методи розсилки повідомлень;
- зовнішній вигляд системи вцілому та мовні налаштування;
- інші;
- встановлення системних політик;
- пошук проблем у роботі системи та їх причин (зокрема за допомогою “Debug Mode”) та їх вирішення.
Завданнями адміністратора системи Moodle на рівні операційної системи, віртуальних середовищ (в разі іх використання) та мереж є:
- встановлення власне системи Moodle, її оновлень та нових версій;
- встановлення та налаштування усіх необхідних програмних пакетів які є необхідними для роботи системи Moodle (база даних, веб сервер, інтерпретатор PHP та його розширення, та ін.) у конфігурації, що відповідає плановій кількості одночасних користувачів;
- встановлення додаткових необхідних плагінів Moodle;
- налаштування автоматизованої системи резервного копіювання основних компонентів системи — програмного коду, сховища файлів та бази даних, а також періодична перевірка робочого стану резервних копій;
- автоматизоване тестування системи з метою перевірки її до готовності забезпечення навчального процесу планової кількості одночасних користувачів;
- встановлення та налаштування системи автоматизованого моніторингу всіх компонентів системи;
- забезпечення системи обчислювальними ресурсами (фізичними або віртуальнми) у необхідній кількоісті та моніторинг їх використання;
- забезпечення доступності системи Moodle в мережі для користувачів (налаштування TCP/IP).
Розроблений освітній портал Міндоходів може бути використаним для організації електронного навчання із застосуванням інтерактивних методів навчання.