Загальне
Семенова М.О, Щербина О.А.
Київський національний університет будівництва і архітектури
Базовий курс з вивчення Moodle
для викладачів ліцею
В київському Ліцеї інформаційних технологій №79 прийнято рішення про використання системи управління навчанням Moodle як засобу Інтернет-супроводу навчального процесу та визначенні пов’язані з його використанням завдання, зокрема:
- розміщення в мережі та доведення до учнів матеріалів навчального призначення, оголошень тощо;
- створення і спільне використання комунікативних сервісів (форуми, блоги, дошки оголошень, приватні повідомлення);
- проведення анкетування, опитування, тестування учнів;
- створення спеціального доступ на сайт для батьків для їх інформування про успішність, відвідування учнів тощо;
- реалізація високого потенціалу нових інформаційних технологій як інструменту державно-громадського управління ліцеєм.
Реалізація більшості завдань є суто технічною проблемою, але для їх вирішення необхідні не лише програмні засоби, а й вміння їх використовувати всіма учасниками. Зокрема це стосується вчителів, адже саме їх обов’язком є організація навчального процесу, що значить вміти знайти, оформити і викласти матеріал, долучити учнів до його опрацювання створивши різнопланові завдання, а також перевірити знання за допомогою різного типу тестувань. Результат роботи теж неодмінно має бути опрацьований і збережений у вигляді журналу. Все це неодмінно має на меті полегшити роботу вчителів як на уроках в класі, так і в дистанційному навчанні за його межами.
У зв’язку з цим перед нами постала задача розробки невеликого за обсягом, але достатнього для виконання поставлених задач дистанційного курсу з основ використання Moodle для викладачів ліцею.
Курс включає вивчення шести тем:
- робота з Інтернет-сервісом Диск Google;
- створення ресурсів на сайті Moodle;
- створення завдань і тестів;
- журнал оцінок;
- форуми і система повідомлень Moodle;
- огляд блоків та інших діяльностей Moodle.
Для зручності теми розділені на два модулі по три теми відповідно:
Модуль 1. Робота з сервісом Диск Google. Ознайомлення з платформою Moodle. Створення ресурсів
Модуль 2. Система ролей користувачів. Види ресурсів. Робота з учнями та організація курсу.
Курс складається як лекційних, так і з тренувальних мультимедійних уроків, де користувачу пропонується самостійно виконати поставлені завдання, а в разі помилки з’являються підказки для подальшого коректного виконання. Це дозволить слухачеві курсу не лише візуально отримати знання, а й навчитись застосовувати їх на практиці.
Всі шість тем охоплюють загалом дев’ять занять. В першому занятті слухачу пропонується ознайомитись з перевагами використання сервісу Диск Google, способами доступу до нього, зокрема реєстрацією, та використанням сервісу Диск Google і його можливостями для навчальної платформи. Тобто навчити користуватись сервісом загалом та застосовувати його функції при створенні власного курсу.
Друге заняття є практичним, метою якого є створення різних типів документів в сервісі Диск Google, зокрема
- реєстрація на сайті Диск Google,
- завантаження файлів та надання їх в спільне користування,
- створення прикладів типових документів.
Третє заняття призначене видам ресурсів платформи Moodle та їх створенню. Воно розкриває такі питання, як:
- типи ресурсів та їх призначення;
- створення типових ресурсів Moodle.
Четверте заняття присвячене створенню та використанню завдань і тестів як ресурсів Moodle, зокрема:
- створення завдань;
- створення тестових питань і категорій тестових питань;
- імпорт тестових питань;
- створення тестів.
Завершенням вивчення першого модуля є друге практичне заняття, в якому застосовуються знання, вміння та навички слухачів у створенні завдань і тестів. Для виконання пропонується
- створення типових ресурсів курсу;
- створення завдань;
- створення тестових питань;
- імпорт тестових питань;
- перегляд результатів тестування.
Вивчення другого модуля курсу розпочинається шостим заняттям курсу, на тему: «Робота зі студентами як користувачами курсу. Журнал оцінок». Його основними змістовими питаннями є:
- способи запису студентів на курс;
- робота з журналом оцінок.
Логічним продовженням є вивчення наступного сьомого заняття про систему ролей на сайті Moodle, інші види ресурсів, зокрема ресурс Глосарій. В занятті розглядаються змістові питання:
- система ролей на сайті Moodle;
- створення глосаріїв.
У восьмому занятті курсу йдеться про особливості роботи з курсом Moodle, та організацію його зовнішнього вигляду, блоки, налаштування та створення резервної копії курсу. Воно розкриває такі питання, як:
- розробка курсу в середовищі Moodle;
- блоки в системі Moodle;
- створення резервної копії курсу.
Заключним дев’ятим заняттям є практична робота, яка дозволить засвоїти пройдений матеріал та навчитись застосовувати самостійно здобуті навики роботи з курсом, керування інтерфейсом, користувачами та ресурсами та діяльностями. Метою цього заняття є
- набування навичок в роботі з Moodle;
- робота з налаштуваннями курсу;
- пробна робота з тестами;
- створення резервної копії власного курсу.
Для перевірки засвоєних знань на останньому занятті пропонується проходження підсумкового оцінювання у вигляді тестування, що включає питання різного типу до всіх тем курсу. Результатом буде не лише оцінювання, а й можливість переглянути допущені помилки, тобто дізнатись, які теми слід пройти повторно, що сприятиме підвищенню ефективності курсу.
Завершенням вивчення курсу є створення слухачем власного проекту. Тобто викладач має розробити випускну роботу та розмістити свої матеріали на сайті. Надати доступ до курсу своїм учням, організувати навчання з використанням платформи Moodle.
Для зручності використання всі теми і курс в цілому може вивчатися як очно, в присутності викладача, так і дистанційно або самостійно. Для цього в курсі передбачена велика кількість відеокастів, які ілюструють прийоми роботи у середовищі Moodle. Відеокасти створюються за допомогою програми Adobe Captivate та містять не лише візуальну демонстрацію і спливаючі підказки, а й озвучення-супровід до кожної виконаної дії. Це має на меті задіяти якомога більше видів діяльності пам’яті для підвищення результативності курсу. Відеокасти передбачається використати не тільки в курсі, а й розмістити в Інтернеті, додавши посилання на них до локальної версії перекладу вбудованих в Moodle засобів допомоги.
Також планується надавати допомогу та рекомендації щодо подальшої самоосвіти в середовищі Moodle та за його межами. Тобто даються посилання на літературу та джерела чи способи використання та застосування знань іншими користувачами ресурсу. А також важливою складовою є комунікація між слухачами в межах курсу для обміну своїми досягненнями, напрацюваннями, обговорення проблемних питань і допомого один одному, та просто обміну позитивними емоціями від власних результатів.
Отже, базовий курс з вивчення Moodle для викладачів ліцею, що розробляється в межах дипломного проекту «Дистанційний курс «Основи використання платформи Moodle» є зручним засобом освоєння базових навичок роботи в середовищі Moodle для викладачів. Він надає можливість не лише ознайомитись з матеріалом за темою, а й набути практичні навички його використання. Завершальна робота вивчення курсу – це створення власного курсу Moodle, що вирішує поставлені завдання Інтернет-супроводу навчального процесу в ліцеї.