Загальне
Пасічник О.В.
НВК "Школа-гімназія "Сихівська"
ПОБУДОВА ДИСТАНЦІЙНОГО КУРСУ ДЛЯ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ ІНФОРМАТИКИ У 5 КЛАСІ
Змішане навчання означає поєднання традиційних методик викладання із сучасними засобами інформаційних технологій, які дозволяють продовжувати здобуття знань, вмінь та навичок дистанційно вдома, у подорожі, на канікулах, у будь-якому зручному місці та моменті часу. Цього навчального року згідно із новим Державним стандартом освіти розпочалось вивчення інформатики у 5 класах загальноосвітніх навчальних закладів. У НВК «Школа-гімназія «Сихівська» для супроводу викладання інформатики створено відповідний веб-ресурс http://dystosvita.mdl2.com/. Розглянемо його побудову та особливості організації уроків у режимі змішаного навчання.
Дистанційний курс інформатики для 5 класу побудовано таким чином, що він охоплює матеріал за обома чинними програмами з інформатики, тож підходить для використання у всіх навчальних закладах. Теми на сторінці курсу представлено так, щоб полегшити їх сприйняття учнями, не захаращуючи головну сторінку великою кількістю елементів інтерфейсу. Графічні зображення для ілюстрування тематики розділів курсу підтримують краще сприйняття матеріалів учнями, котрі починають знайомство із предметом. Так, обрано формат курсу - Grid з шістьма секціями.
Навчальна програма з інформатики для 5 класу містить один суто теоретичний розділ (Інформація та інформаційні процеси), один розділ загального практичного спрямування (Основи роботи на комп'ютері) та кілька практичних тематичних розділів (Опрацювання тексту, Опрацювання зображень, Редактор презентацій), та розділ Алгоритмізація та програмування, який поєднує як теоретичний, так і практичний блоки. Тож у теоретичних розділах дистанційного курсу зосереджені інтерактивні завдання на перевірку знань, а також тести. Практичні навички роботи із конкретними програмними засобами краще перевіряти через виконання вправ та проектів, файли з результатами яких завантажуються на сайт. Для вирівнювання нюансів, котрі виникають через різні версії операційних систем на різних комп'ютерах класу та домашніх ПК, створено мультимедійні уроки, в яких відпрацьовуються стандартні навички роботи з операційною системою Windows.
Розглянемо змістовне наповнення дистанційного курсу. На початку сторінки наведено посилання на рекомендовані МОН підручники з інформатики, розміщені на сайтах відповідних видавництв. Крім того доступні посилання на деякі програмні засоби, спеціально призначені для учнів, які вивчають інформатику в 5 класі: наприклад, супровідні файли до підручників, збірка розвивальних програм GCompris, програмний засіб Скарбниця знань (2 рівень, 5-6 класи), тренажер миші POLI, клавіатурний тренажер POLI тощо. Таким чином, користувач дистанційного курсу (вчитель чи учень) може швидко підготуватись до вивчення предмету: ознайомившись із підручниками та завантаживши необхідні програмні засоби.
Далі навчальні ресурси згруповано за темами, у дистанційному курсі передбачені набори презентацій з різною мірою деталізації інформації, яка вивчається. Вони призначені передусім для домашнього повторення матеріалів уроку з метою зменшення конспектування учнями. Проте ці ресурси можуть використовуватись і на уроці, під час практичного відпрацювання навичок, коли учні в індивідуальному режимі повертаються до моментів, висвітлених у презентації. Подання матеріалів у доступній електронній формі (презентація вчителя у форматі PowerPoint/Google Docs/ Office Web Apps чи аналогічній) є принципово необхідним для учнів з особливими потребами: тоді вони можуть скористатись цією інформацією безпосередньо під час уроку в режимі реального часу з урахуванням своїх особливостей (зміна розміру літер, збільшення ілюстрацій, озвучення написів зі слайдів у навушник тощо).
Додатково у дистанційному курсі пропонуються завдання, які можна виконувати на папері, роздрукувавши відповідні зображення: наприклад, розфарбовки, вправи на розпізнавання характеристик об’єктів тощо. Такі завдання можуть задаватись додому для підтримки інтересу до теми, яка вивчається.
Окрім текстової інформації підручників та їх презентаційного супроводу, дистанційний курс містить інтерактивні вправи, котрі можна виконувати як в індивідуальному режимі учнями за комп’ютерами та/або планшетами, так і фронтально за допомогою інтерактивної дошки. Оскільки ці вправи створено як окремі навчальні об’єкти, їх можна використовувати у різні моменти уроку: при вивченні нової теми, для повторення та активізації матеріалу, як домашнє завдання тощо.
Сервіс LearningApps.Org, використаний для підготовки інтерактивних вправ дозволяє вставити створені вправи у дистанційний курс у вигляді посилань або SCORM-пакетів. У дистанційному курсі використовується також такий тип діяльності, як форум. У перших темах, коли учні мають недостатньо навичок самостійного друкування текстових повідомлень, питання з гілок форуму можуть обговорюватись усно в класі, або задаватись додому як завдання для роздумів. Згодом учні можуть брати участь в онлайнових дискусіях самостійно.
Окремо слід згадати про мультимедійні уроки (додаються у курс як пакети SCORM), підготовані до тем «Підготовка комп'ютера до роботи», «Вікно програми», «Операції над вікнами», «Поняття про файл та каталог». Ці теми передбачають певну практичну роботу учня з комп’ютерною системою (на відміну від попередніх, здебільшо теоретично орієнтованих занять). Мультимедійний урок – це комбінація інтерактивних завдань з повторенням попередніх тем, секції слайдів з поясненнями та покроковими демонстраціями нового навчального матеріалу, а також блоку тестових слайдів для закріплення та оцінювання вивченого. Учні мають змогу ефективно відпрацювати базові навики роботи з операційною системою, вікнами програм, у файловій системі спочатку в інтерактивному мультимедійному тренажері, а згодом повторити ці дії у середовищі операційної системи свого комп’ютера.
Після того, як вчитель переконався, що учні мають базові навички роботи із файловою системою, для наступних розділів дистанційного курсу використовуються завдання, котрі передбачають завантаження файлів. Зокрема, при виконанні практичних робіт згідно із програмою, учень має змогу завантажити файл із результатом своєї роботи на сайт, а вчитель – перевірити виконану роботу, поставити оцінку та прокоментувати її у будь-який зручний час. Варто зауважити, що сучасний інтерфейс системи дистанційного навчання значно спрощує процес надсилання файлів у систему за принципом перетягування. Такі завдання передбачено до тем "Опрацювання тексту", "Опрацювання зображень" та "Редактор презентацій".
Особливе місце займає тема "Алгоритмізація та програмування", в межах якої вивчається навчальне середовище програмування Scratch. Для нього існує окремий сайт http://scratch.mit.edu/, на який учні завантажують результати виконання проектів. Клас використовує один обліковий запис, що полегшує організацію завантаження проектів (спільні логін та пароль можна демонструвати на дошці під час уроку), а також дозволяє автоматично створювати галерею проектів класу.
Таким чином, у дистанційному курсі інформатики для 5 класі на http://dystosvita.mdl2.com/ підготовлено різноманітні ресурси для проведення уроків із застосуванням сучасних технологій. Базова система Moodle використовується максимально продуктивно для вирішення задач, які стоять перед вчителем. У курсі пропонуються різноманітні навчальні ресурси (сторінки з презентаційними матеріалами та поясненнями, посилання на тексти підручників та програмні засоби забезпечення курсу), а також завдання системи дистанційного навчання (тести; завдання; інтерактивні та мультимедійні вправи SCORM; форуми). Таке різноманіття у наповненні курсу дозволяє ефективно висвітлити та підсилити ефективність викладання кожної з тем чинних програм з інформатики для 5 класу.
Водночас, завдяки використанню потужної платформи дистанційного навчання Moodle, доступна детальна статистика роботи в курсі, яка допомагає оцінити не лише знання учнів, але й якість навчальних матеріалів курсу. На даний момент дистанційний курс інформатики для 5 класу вивчає 610 учасників (це один із найбільш масових курсів сайту). Учитель, який передплатив доступ до курсу, має можливість отримати статистику успішності своїх учнів за групами. Для учнів та користувачів, котрі не бажають бачити статистики інших учасників курсу, доступ до навчальних матеріалів є вільним.
Дуже активно використовуються такі види діяльності, як тести (так, тестування з першої теми пройшли 1767 разів, з другої – 1116 разів), інтерактивні вправи (загальна статистика переглядів – 1977 разів). Слід зауважити, що кожен із тестів можна проходити кілька разів, з яких зараховується кращий отриманий бал – для зменшення стресовості такого виду оцінки для п’ятикласників. Середній бал тесту 1 становить 9,17 бали, тесту 2 - 8,33 бали. У зв’язку із тим, що для максимального полегшення процесу адаптації школярів міністерство освіти рекомендувало школам протягом першого семестру 2013/14 навчального року п’ятикласникам не виставляти оцінок, тестування із перших тем курсу передбачає лише загальний коментар, а не оцінку в балах. Наприклад, відгуками є «Відмінний результат!», «Чудово, але можна краще», «Непогано, але слід уважніше подумати над питаннями!» та «Прочитай підручник - тобі потрібно краще підготуватись!». Вчитель при цьому бачить повну статистику відповідей своїх учнів та може скорегувати навчальний процес так, щоб виправити прогалини у засвоєнні знань.
У системі Moodle це можна налаштувати у коментарях до тесту для різних меж оцінок та параметрах перегляду тесту (зняти прапорці показу балів за тест та увімкнути показ коментарів після спроби).
За статистикою ефективності розрізнення тестових питань видно, що питання тесту підібрані правильно та відображають реальний рівень знань учнів (тобто успішна відповідь на питання свідчить про вищий рівень знань, а відсутність правильної відповіді – про нижчий).
Водночас, слід зауважити, що асиметрія у тесті є від’ємною (близько -1), а ексцес додатнім (близько 1) що свідчить про те, що тест є легким [3]. На даний час не вбачаємо за необхідне ускладнювати процедуру проведення тестування (наприклад, зараховувати не кращий результат тесту, а середній з усіх спроб), зокрема на початку навчального року, з огляду на рекомендації МОН.
Для організації роботи з дистанційним курсом на початку навчального року вчитель (або адміністратор курсу) створює облікові записи для усіх учнів, реєструє їх у курсі, формує відповідні групи. Варто реєструвати учнів на електронну скриньку вчителя, з огляду на їх недостатній досвід володіння ІКТ. Згодом можна змінити облікові дані користувачів на власні електронні скриньки учнів. Також, із практики, варто використовувати легкі для запам'ятовуванння логіни та паролі (наприклад, загальний шаблон: прізвище та ім'я учня). В такому разі вчитель, не пам'ятаючи самого логіну та паролю учня може оперативно підказати забуті облікові дані.
На Робочих столах учнівських комп'ютерів слід створити ярлики для швидкого доступу до сайту - таким чином запуск дистанційного сайту займає мінімум зусиль. Для домашнього використання необхідно записати адресу сайту в зошиті, щоб батьки могли допомогти на нього зайти, якщо це викличе труднощі в самого учня (робота із браузером, згідно із програмою, передбачена із 6 класу). Доцільно дозволити браузеру запам'ятати пароль користувача (але лише в тому разі, коли за цим комп'ютером працюватиме один учень). В міру появи нових елементів дистанційного курсу потрібно ознайомлювати із ними учнів, заохочуючи їх заходити на сайт вдома для отримання цікавої інформації та практикування вмінь та навичок. Так в учнів формується навик використання комп'ютерної техніки та сучасних технологій з навчальною метою, для полегшення розв'язання певних задач. Заохочуючим фактором є те, що свою роботу можна продемонструвати вдома, похвалитись вдалим малюнком чи цікавою інформацією з презентації уроку.
Складною проблемою дистанційного навчання є питання мотивації учасників курсу. При змішаному навчанні, звичайно, це питання вирішується дещо простіше, під час урочних занять. Проте на сайті дистанційного навчання інформатики http://dystosvita.mdl2.com/ для вирішення цієї проблеми застосовується кілька прийомів. Так, щотижня на сайті публікується ребус на тематику шкільної інформатики, за розв'язання якого учень може отримати додатковий бал (відповідь можна подавати електронно через систему Moodle, або під час шкільного уроку чи навіть перерви). Це перевірений, і досить ефективний прийом залучення учнів на сайт дистанційного навчання. Крім того, на сайті розміщується різноманітні посилання на конкурси з інформатики, цікавинки зі світу інформаційних технологій, відео-ролики на предметну тематику тощо. Для публікації ребусів та цікавих посилань використовується Twitter-канал https://twitter.com/dystosvita , підключений до головної сторінки сайту дистанційного навчання (як блок HTML-коду, який можна отримати як віджет у налаштуваннях облікового запису Twitter).
Нижче наведено фрагменти дистанційного курсу, котрі відображають основні можливості для змішаного навчання інформатики: викладання навчальних матеріалів таким чином, щоб ними можна було скористатись у різноманітних умовах; інтерактивні та мультимедійні вправи; посилання на цікаві та додаткові ресурсі; можливість здати виконану роботу; тестування тощо.
Змішане навчання передбачає використання згаданих ресурсів дистанційного курсу в дуже гнучкому режимі. Вчитель може комбінувати власні розробки, які традиційно застосовуються у класній роботі та пропоновані електронні ресурси. Кожен з цих елементів може використовуватись для опрацювання у класі, або як дистанційне завдання додому для усіх чи опрацювання учнями, які відчувають труднощі із засвоєнням матеріалу, були відсутні на уроці або мають бажання відпрацювати певні практичні навики.
Список використаних джерел
- Сайт дистанційного навчання інформатики [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dystosvita.mdl2.com/
- Наказ Міністерства освіти і науки України 25.04.2013 № 466 «Про затвердження «Положення про дистанційне навчання» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#n18
- Короткий тестологічний словник-довідник. — К.: Грамота, 2008. — 160 с.