Загальне
Швець Ю.О.
Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
ТРЕНІНГ «ОСНОВИ РОБОТИ В НАВЧАЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ MOODLE»
Система управління навчанням Moodle стає все більш популярною на теренах освітнього простору України. Так на час написання роботи тільки на офіціальному сайті moodle.org [1] зареєстровано 333 сайти з України, які побудовані на основі Moodle (для порівняння: Польща — 1533, Іспанія — 5804, Російська федерація — 1414, Португалія — 1648, Німеччина - 2458). Досвід впровадження Moodle показує, що серед всіх проблем, з якими стикаються навчальні заклади, є проблема підготовки викладачів та співробітників закладу основам роботи в системі. Однією з причин наявності даної проблеми є відсутність комплексних програм курсів, тренінгів тощо, за якими можна було готувати різносторонніх фахівців з роботи в системі управління навчанням Moodle.
Виходячи з вище означеного метою роботи є створення сценарію тренінгу, в рамках якого можна б було надавати його учасникам практичних навичок як створення елементів електронного курсу, так і навичок роботи у якості викладача та студента (учня, слухача).
Під час підготовки до тренінгу його учасникам бажано підготувати електронні версії навчально-методичних матеріалів курсу: програму курсу (модель електронного курсу), конспекти лекцій, методичні рекомендації до практичних занять та лабораторних робіт, завдання самостійної роботи, тестові завдання до тестів, медіа-ресурси, перелік посилань до зовнішніх Інтернет-ресурсів тощо.
Програма курсу повинна відповідати вимогам до електронного курсу, які встановлені у навчальному закладі. До таких вимог можна віднести вимоги: до структури курсу, кількісного та якісного наповнення структурних елементів курсу, критеріїв оцінювання та системи оцінювання тощо. Основним принципом встановлення вимог до курсу та планових його показників повинен бути принцип орієнтації навчальної діяльності на особу, яка навчається, з урахуванням потреб та можливостей середнього студента.
Під час проведення тренінгу передбачається, що його учасники мають індивідуальні робочі місця з доступом до мережі Інтернет. Кожен з учасників створює свій електронний курс на навчальному сайті відповідно до програми навчальної дисципліни, викладачем якої він є. Бажано налаштувати сайт таким чином, щоб після авторизованого входу на сайт користувачеві показувалася сторінка «Моя сторінка».
Сценарій проведення тренінгу передбачає виконання наступних практичних дій:
- Створення нового облікового запису в системі Moodle:
- реєстрація користувача з використанням підтвердження електронною поштою;
- редагування облікового запису користувача;
- завантаження фото користувача.
- Замовлення нового електронного курсу для розробки:
- надсилання замовлення;
- отримання підтвердження про схвалення заявки на розробку електронного курсу;
- знайомство зі сторінкою налаштувань параметрів курсу, редагування (зміна) загальних налаштувань електронного курсу:
- редагування повної та короткої назв курсу відповідно до вимог, які встановлені у навчальному закладі;
- створення короткої інформації про курс; o обрання формату представлення курсу (тижневий, тематичний (модульний) тощо);
- встановлення режиму доступу до курсу «Показати», інші налаштування курсу;
- аналіз результату налаштувань курсу.
- Налаштування загальної структури електронного курсу:
- встановлення необхідної кількості секцій курсу та способів їх показу на головній сторінці;
- режими показу головної сторінки курсу – перегляд та редагування;
- редагування назв секцій курсу відповідно до програми курсу;
- додавання до секцій опису тем (модулів, тижнів) тощо;
- редагування налаштувань «Форуму новин»;
- додавання до нульової секції модуля діяльності «Форум» (Forum) ( форум одного повідомлення з назвою, наприклад, «Форум знайомств»), метою якого є знайомство учасників курсу між собою, створення вітального повідомлення для учасників курсу.
- Зарахування до курсу користувачів з роллю «Студент»:
- знайомство зі способами зарахування до курсу, які встановлені у навчальному сайті;
- зарахування в ручну інших учасників тренінгу у якості студента;
- створення групи для зарахованих користувачів та зарахування учасників курсу до створеної групи;
- знайомство з особливостями організації роботи в групах, обрання режиму роботи груп.
- Перегляд курсу, де учасник тренінгу має роль «Студент»:
- аналіз стану сторінки «Моя сторінка»;
- перегляд електронного курсу, де учасник тренінгу має роль «Студент»;
- перегляд форуму “Форум знайомств” та надання вітального повідомлення до форуму.
- Додавання (створення) ресурсних модулів діяльності до курсу:
- додавання до нульової секції модуля діяльності «Файл» (File) - документ «Програма курсу»;
- додавання модуля діяльності «Тека» (Folder) - 2-3 файли методичного забезпечення курсу;
- додавання модуля діяльності «URL-адреса» (URL) - посилання до сторінки Вікіпедії.
- Модуль діяльності «Глосарій» (Glossary):
- додавання до курсу модуля діяльності «Глосарій» в режимі створення записів студентами, їх схвалення та оцінювання викладачем;
- робота з глосарієм у якості студента;
- схвалення та оцінювання записів глосарію викладачем;
- перегляд результатів оцінювання.
- Модуль діяльності «Завдання» (Assignment):
- додавання модуля діяльності «Завдання» та налаштування режимів його застосування та використання;
- робота з модулем у якості студента - надавання відповіді на завдання, додавання коментарів;
- робота з модулем у якості викладача – оцінювання відповіді, надавання коментарів, робота з фільтрами сторінки перегляду звітів та їх оцінювання тощо.
- Тести та тестування. Банк тестових завдань:
- тести, як засіб педагогічного вимірювання, тестова система Moodle;
- налаштування розділів банку тестових завдань;
- додавання тестових завдань різних типів та видів до банку тестових завдань, налаштування та редагування їх; o аналіз різних режимів використання тестових завдань;
- експорт тестових завдань у форматі GIFT;
- знайомство з форматом GIFT та розмічання тестових завдань за цим форматом;
- імпорт тестових завдань до банку;
- додавання модуля діяльності «Тест» (Quiz) та його загальне налаштування;
- додавання до тесту тестових завдань з банку тестових завдань та його попередній перегляд;
- робота з тестом у якості студента;
- перегляд результатів тестування, можливостей статистичного аналізу результатів тестування.
- Доступ до модулів діяльності та відслідковування їх виконання:
- налаштування доступу та відслідковування на рівнях сайту, курсу та модуля діяльності;
- опрацювання означених режимів на прикладі модуля діяльності «Заняття» (Lesson).
- Модуль діяльності «Заняття» (Lesson):
- o знайомство з можливостями модуля, планування навчальної діяльності студента та його відповідної структури;
- додавання модуля діяльності «Заняття» та налаштування режимів його застосування та використання;
- імпорт тестових завдань до модуля, формування структури модуля та налаштування переходів між сторінками модуля;
- робота з модулем у якості студента.
- Оцінювання та журнал оцінок курсу:
- способи оцінювання навчальної діяльності, шкали оцінювання;
- створення та налагодження шкал оцінювання;
- розділи журналу оцінок, налагодження визначення підсумкової оцінки розділу та курсу в цілому, порожні оцінки;
- експорт журналу оцінок;
- показники навчання та відзнаки.
- Комунікація в системі Moodle:
- знайомство з комунікативними можливостями системи – розсилання сповіщень, повідомлень;
- робота з модулями діяльності «Форум», «Чат».
- Звіти діяльності курсу - система звітів програмного комплексу Moodle.
- Резервне копіювання курсу та його елементів, відновлення з резервних копій.
Даний сценарій тренінгу розроблено для Moodle версії 2.6.
Список використаних джерел
- Registered moodle sites. Режим доступу: https://moodle.org/sites.
- Створення нового облікового запису в системі Moodle: