Загальне
Щербина О.А., Оберніхін Ю.П.
Київський національний університет будівництва і архітектури,
Таврійський державний агротехнологічний університетОрганізація комп'ютерного тестування студентів денної форми навчання засобами платформи Moodle
На сьогодні комп'ютерне тестування ще не набуло достатнього поширення у вищих навчальних закладах України, незважаючи на загальновідомі переваги комп'ютерних технологій, непогане оснащення комп'ютерною технікою наших навчальних закладів та величезну кількість створених для тестування програм.
На наше глибоке переконання головна причина такої ситуації лежить у організаційній площині. Справа в тому, що комп'ютерне тестування важко вписується в існуючий розклад занять з більшості дисциплін. Винятком є лише ті, що вже мають комп'ютерні класи у своєму розкладі. Ось деякі організаційні питання, які постають при спробі проведення комп'ютерного тестування в межах існуючого розкладу занять:
- Як узгодити розклад регулярних занять у звичайних аудиторіях з розкладом тестувань, які проводяться у комп'ютерних класах лише час від часу?
- Чим студенти будуть заняті решту пари, якщо тривалість тестування здебільшого складає 10-20 хвилин?
- Що робити, якщо кількість комп'ютерів у тест-класі менша за кількість студентів у групі?
- Як бути зі студентами, які були відсутні на тестуванні або одержали на ньому незадовільну оцінку?
- Чи всі викладачі вміють керувати роботою студентів у комп'ютерному класі?
Відповіді на ці та багато інших подібних питань ми бачимо у винесенні комп'ютерного тестування за межі розкладу занять і проведення його у позаурочний час, як різновид самостійної роботи студентів.
Справді, навчальною програмою кожної дисципліни передбачені десятки годин самостійної роботи. Це дає викладачу право зобов’язати студента присвятити одну-дві з них складанню тестів у спеціально пристосованому для цього комп'ютерному класі.
При такому підході студенти відвідують комп'ютерні тест-класи після занять, за вільним графіком, подібно до відвідування читальних залів бібліотеки. Оскільки це самостійна робота, від викладача не вимагається бути присутнім у тест-класі під час складання студентами тестів з його дисципліни. Завдання викладача - підготувати тести, повідомити студентів про місце і час їх здачі, а потім проаналізувати одержані ними результати.
Така форма проведення тестувань є зручною і для студентів, і для викладачів. Вона не вносить жодних збурень в існуючий навчальний процес. В ній легше вирішуються всі організаційні питання, пов’язані з перездачами незадовільних оцінок тощо, однак її реалізація потребує вжиття певних заходів, що мають на меті забезпечити об’єктивність результатів тестування. Серед них перш за все - забезпечення надійної ідентифікації осіб студентів та унеможливлення складання тестів одними студентами замість інших, підтримання в тест-класі належного порядку, тощо.
Саме це коло питань було основним предметом проекту «Розробка автоматизованої системи тестування для проміжного і підсумкового контролю знань студентів» [1], яка була реалізована в Київському національному університеті будівництва і архітектури (КНУБА) на замовлення Міністерства освіти і науки України в 2011 р. на базі платформи Moodle 1.9.
Вказана науково-дослідна робота була виконана для Moodle версії 1.9. Пізніше в КНУБА вона була реалізована на Moodle 2.2, а потім фахівцями Таврійського державного агротехнологічного університету (ТДАТУ) перенесена на версію 2.5, де вона зараз успішно використовується на кафедрі автоматизації навчального процесу в ТДАТУ на кафедрі "Мобільні енергетичні засоби".
Програмне забезпечення, що використовується в системі, являє собою спеціальні модулі, що встановлюються в систему Moodle і забезпечують необхідну зміну її існуючих функцій і реалізацію нових. Зокрема до параметрів тесту додано такий, який дає викладачу змогу унеможливити складання даного тесту поза межами спеціально призначених для цього комп'ютерних тест-класів. Це досягається шляхом формування «білого списку» IP адрес тест-класу (рис. 1) та встановлення обмеження на виконання тесту тільки на комп'ютерах з вказаними адресами (рис. 2).
Рис. 1. Формування списку комп'ютерів, встановлених у тест-класі
Рис. 2. Обмеження на виконання тесту тільки у тест-класі
Звичайна система ідентифікації особи, заснована на введені логіна і пароля, не підходить для тест-класу через те, що дуже важко проконтролювати чий саме логін і пароль (свій чи чужий) вводить кожний студент на своєму робочому місці. Тому для тест-класів була розроблена спеціальна система ідентифікації, при якій студенту не потрібно вводити логін і пароль (отже, відпадають турботи, пов’язані із забуванням паролів студентами). Ідентифікацію особи студента здійснює працівник тест-класу за фотографією у студентському квитку. Правильність ідентифікації може додатково підтверджуватись за допомогою дактилоскопічного сканера. Це дає змогу надійно ідентифікувати особу студента, навіть якщо він не має при собі жодних документів, а також контролювати правомірність дій самого працівника тест-класу. Пришвидшити процедуру ідентифікації дозволяє сканування штрих-коду розміщеного на студентському квитку.
Після ідентифікації за студентом закріплюється комп'ютер (рис. 3), з якого на сайт неможливо зайти під жодним іншим іменем, крім імені даного студента. Тепер, щоб унеможливити складання тестів одними студентами замість інших, достатньо лише контролювати, щоб під час тестування вони не змінювали закріплених за ними робочих місць.
Рис. 3. Закріплення робочих місць за студентами
При переході на Moodle версії 2.5 ці модулі були доповнені декількома змінами. По-перше була додана кнопка швидкого переходу до вибору студента за фільтром (рис. 4). Вона надала змогу зменшити кількість операцій які повинен був зробити оператор при виборі студента, який не має при собі студентського квитка.
Рис. 4. Копка швидкого переходу до вибору студента.
Для того щоб студент сам міг контролювати свій вихід із системи, було зроблено автоматичне звільнення робочого місця якщо студент натиснув кнопку "вийти" (logout) на своєму робочому місці по закінченні роботи з комплексом.
Ще система була доповнена можливістю обмеження кількості дозволенних спроб проходити тести на день по всіх дисциплінах (рис. 5), та по кожній дисципліні окремо (рис. 6). Обмеження по кількості тестів які може пройти студент за день обирається залежно від завантаженості тестового класу, або за вимогою викладача відповідального за дисципліну. Це привчає студента не відкладати на останній день всі свої заборгованості.
Рис. 5. Обмеження кількості дозволенних спроб проходити тести на день по всім дисциплінам.
Рис. 6. Обмеження кількості дозволенних спроб проходити тести на день по кожній дисципліні окремо.
Найбільш швидким виявився метод авторизації за штрих-кодом. Кожний студент має студентський квиток, штрих-код якого дуже зручно використовувати для ідентифікації у системі, а також для глобальної ідентифікації студента між різними системами. Для авторизації за штрих-кодом потрібно кожному студенту заповнити відповідне поле в його профілі (рис. 7). Для цього методу необхідний допоміжний пристрій для зчитування штрих-кодів. Схема процесу авторизації за штрих-кодом наведена на рис. 8.
Рис. 7. Додаткове поле в профілі користувача.
Рис. 8. Схема авторизації студента за штрих-кодом студентського квитка.
Всі тестові роботи з дисциплін нашої кафедри дозволяється складати тільки у комп'ютерному класі на нашій кафедрі. Ми маємо тести розроблені до кожного лабораторного й практичного зайняття, а також тести до самостійних робіт (до них входять захист курсових, розрахунково-практичних робіт та теми, які винесені на самостійну роботу). Екзаменаційні, модульні та зрізові тести складаються з тесових завдань які входять у лабораторні та практичні зайняття. У середньому виходить що студенту потрібно скласти 1 тест у 2 дні. Але оскільки він може поліпшити свій результат пересклавши кожен тест до 3 разів, то отримуємо 1,5 тесту на день. Нерідко студенти приходять, як вони називають це, "відклацати" тест. Тому результатом кожного тесту вважається остання спроба. І якщо студент склав тест в перший раз на 4, в останній на 3, то підсумкова оцінка буде 3.
До захисту практично всіх тестів студент повинен мати при собі конспект-звіт підписаний ведучим викладачем (допуск до тесту). В майбутньому плануємо зробити можливість розблокування тестів для кожного студента окремо по наявності допуску. На даний момент за цим слідкує лаборант комп'ютерного класу. Комп’ютерний клас нашої кафедри складається з 10 комп'ютерів для студентів й комп'ютера адміністратора (лаборанта). У нас, як правило, звичайний тест складається з 20 питань й розрахований на 15-20 хвилин (45-60 секунд на питання), в залежності від складності тесту. Залікові й підсумкові тести складаються з 30-50 питань та розраховані на 30-50 хвилин. Зазвичай черги в комп'ютерний клас тільки в піковий період. Це як правило перед атестаційним тижнем (перший модульний контроль) і залікової / екзаменаційними тижнями.
У комп'ютерному класі ведеться постійне відео спостереження (прикріплені відеокамери над комп'ютерами та загальна зверху, рис.9). На жаль програмне забезпечення системи відео спостереження дозволяє тільки подивитися за яким комп'ютером в який час хто сидів. Буває корисно якщо є підозра що студент проходив тестування не сам або списував.
Рис. 9. Комп'ютерний клас кафедри МЕЗ.
Оскільки Moodle дозволяє після проходження тестування переглянути на які питання студент відповів правильно чи ні, то ми стикалися з випадком "шахрайства". Перший випадок коли відкривається друга вкладка , а в першій залишається попередній результат з правильними відповідями або просто студент через мережу інтернет шукає правильну відповідь. Другий випадок коли студенти фотографують на сматрфон/планшет відповіді або методички і користуються якщо адміністратор відволікся. Третій випадок досить частий - коли студенти здають одну і ту ж тему, то просто заглядають в сусідній комп'ютер і дивляться як відповів сусід. Якщо в перших 2х випадках можна боротися за допомогою захищеного браузера SEB , то в останньому тільки відповідальний лаборант (оператор) комп'ютерного класу.
На даний час викладачі нашої кафедри використовують систему Moodle тільки як засіб перевірки знань студентів очного навчання (електронний журнал) і розміщення методичного матеріалу (методички, завдання, літературу, фільми).
Переваги розглянутої системи тестування, що будується на базі безкоштовної веб-платформи дистанційного навчання з відкритим кодом Moodle, полягають у тому, що вона дозволяє не тільки використати її потужну систему тестування та базу тестових питань, які вже напрацьовані у багатьох навчальних закладах України, а й організувати з її допомогою навчання викладачів застосуванню даної системи і в більш широкому плані - технологіям дистанційного навчання та їх практичному використанню в навчальному процесі.
Список використаних джерел
- Розробка автоматизованої системи тестування для проміжного і підсумкового контролю знань студентів. // Звіт про науково-дослідну роботу ІТ / 536 - 2009 від 20.07.2009. Наук. крівн. Ю.М.Тесля, відп. виконав. О.А.Щербина. Держ. реєстац. № УкрІНТІ 0105U005902. 2010, - 150 с.