Загальне
Троц Ю.М., Щербина О.А.
Київський національний університет будівництва і архітектури
Огляд нових форматів курсу системи управління навчанням Moodle
Ефективність використання системи управління навчанням Moodle значною мірою залежить від вдалого вибору формату курсу. На сьогодні переважній більшості користувачів добре відомі тільки чотири формати, що протягом вже тривалого часу входили до ядра Moodle. Це Формат-структура, Формат-календар, Формат-форум і SCORM-формат. Однак у Moodle версії 2.6 замість SCORM-формат з’явився новий Single activity format. Крім того, з офіційного сайту moodle.org можна завантажити і встановити на сайті ще до двох десятків форматів курсу [1].
Мета цієї доповіді – зробити короткий огляд всіх цих форматів.
Single activity format – це формат курсу, що містить у собі лише одну діяльність. Такою діяльністю тепер може бути не тільки SCORM, а й будь-яка інша діяльність чи ресурс, наприклад, тест, завдання тощо.
Як приклад використання цього формату ми наведемо створення «курсів-ярликів». Як відомо, кожний курс Moodle належить до певної категорії чи підкатегорії курсів. Однак на практиці часто виникає ситуація, коли доступ до того самого курсу хотілось би також мати і з інших категорій. У файловій системі подібну проблему вирішують за допомогою ярликів. Тоді оригінал файлу знаходиться в одній папці, а в інших папках розміщуються не його копії, а ярлики, які посилаються на цей оригінал. Подібне рішення можна запропонувати і для курсів Moodle. Тоді в якості курсів-ярликів можна використати саме курси у форматі Single activity format. Єдиною діяльністю, яка міститься в кожному з таких курсів, слід обрати ресурс URL, в параметрах якого треба прописати URL-посилання на оригінал курсу, а в параметрі Показувати встановити значення Відкрити. Тоді, якщо клацнути по назві курсу-ярлика, оригінал курсу відкриється зразу.
Розгляд форматів, що можуть встановлюватися додатково, розпочнемо з тих, які забезпечують особливу форму представлення (відображення) курсу в часі.
Так oohoo - Calendar format, на відміну від стандартного формату календаря, показує, який обсяг матеріалу і в який день/місяць має бути опрацьований. Формат дозволяє обирати часовий період відображення інформації (тиждень, місяць, рік), інтерфейс має перемикачі, які дозволяють листати дані курсу, як календар, ховати/відображати вихідні дні тощо. Для відображення даних необхідно вказати день початку навчання.
Зовнішній вигляд цього формату показано на рис. 1.
Рис. 1. Calendar format
Формат Weekly format reversed, аналогічний стандартному формату Календар, але відображає тижні в зворотному порядку: поточний тиждень вгорі, а перший – у самому низу. Daily format – такий самий, як попередній, але секціям курсу відповідають дні, а не тижні.
Наступну групу форматів характеризують особливі способи відображення секцій курсу.
Так Collapsed Weeks та Collapsed Topics дозволяє згортати і розгортати вміст секцій курсу, які, в залежності від налаштувань, можуть відображатися в одній (рис. 2) чи декількох (рис. 3) колонках.
Рис. 2. Collapsed Topics format
Рис. 3. Collapsed Topics, секції розташовані у дві колонки
У декілька колонок розміщувати секції курсу дозволяє також Columns format (рис. 4):
Рис. 4. Вікно відображення Columns format
Masonry topics format розташовує секції курсу у вигляді цегляної стіни. Всі елементи курсу компактно розташовані один біля одного в блоках (рис. 5).
Рис. 5. Masonry topics format
Topics format (colours) – це модифікована версія стандартного формату Структура, який відрізняється від нього тим, що в режимі редагування у лівому верхньому куті кожної секції є дві додаткові іконки (рис. 6), перша з яких дозволяє викладачу обрати кольори для різних елементів цієї секції, а друга – скопіювати їх у інші секції.
Рис. 6. Редагування курсу в Topics format (colours)
Як відомо, навіть у стандартних форматах Moodle секції курсу не так давно стало можливим відображати або усі одночасно, або по одній, як показано на рис. 7.
Рис. 7. Формат Структура режим «По одній секції на сторінці»
Існує цілий ряд форматів, які полегшують роботу в режимі По одній секції на сторінці, додаючи можливість швидкого вибору секції за допомогою вкладок або меню.
Так Onetopic format – відкриває кожну секцію на вкладці, зберігаючи при цьому поточну вкладку, забезпечує повернення на стартову сторінку. Це дозволяє переглядати кожну тему курсу на окремій сторінці, наче журнал (рис. 8). Вкладки дозволяють швидко пересуватись по темах курсу. Внизу, на кожній сторінці є кнопки навігації, які дозволяють перейти на попередню або наступну секцію. Такий формат відображення курсу сприяє зосередженню уваги учня лише на одній конкретній темі курсу і пришвидшує завантаження сторінки.
Рис. 8. Вікно формату Onetopic
TabTopics format – цей формат відображає вкладки під основною (нульовою) секцією. Він дозволяє змінювати назви вкладок на назви тем і дає можливість більш компактно розмістити велику кількість інформації (рис. 9).
Рис. 9. TabTopics format
FN-Tabs Course Format відображає секції у вигляді нумерованих вкладок, відстежує активність учня (рис. 10). Вкладки розташовані під основною секцією курсу. Додатково, можна змінити колір кожної вкладки. Їх можна відкривати кожну закладку окремо, або всі разом (All). Вагомим плюсом цього формату є те, що він відстежує діяльність кожного учасника курсу, це дає змогу спостерігати засвоєнням матеріалу і вносити певні корективи.
Рис. 10. Вікно FN-Tabs Course Format
Menutopic format - формат курсу, який дозволяє створити у ньому однорівневе або багаторівневе меню (рис. 11) подібне до того, яке ми бачимо зараз на титульній сторінці сайту moodle.org і задати для кожної з його опцій посилання на секції курсу або довільні внутрішні чи зовнішні URL.
Рис. 11. Меню курсу в Menutopic format
На даний момент найстаршою версією, для якої доступний цей формат, є Moodle 2.4.
Grid Format – замість вкладок чи меню використовує для навігації по секціях сітку іконок, що відображаються під головною секцією курсу і містять картинки (рис. 12). При цьому інші секції курсу є прихованими і відкриваються у вигляді спливаючого вікна тільки якщо студент клацає по відповідній іконці (рис. 13). Викладач може завантажувати картинки, що використовуються в іконках, змінювати їх колір тощо.
Цей формат дозволяє не тільки ефективно розташувати дані в курсі, а й може сприяти цікавішому проведенню навчання, бо інтерфейс є привабливим і зручним для користувача.
Рис. 12. Сітка іконок
Рис. 13. Спливаюче вікно обраної секції
Flexible sections format, на відміну від розглянутих вище, дозволяє створити не тільки лінійну, а й розгалужену, деревоподібну структуру секцій курсу. Тобто тут секції курсу можуть мати підсекції, які створюються за допомогою опції +Add subsection (рис. 14), забезпечуючи максимальну відповідність між ієрархічною структурою курсу і структурою матеріалу, який у ньому вивчається.
Рис. 14. Деревовидна організація секцій у Flexible sections format
Та сама ідея, що секції можуть вкладатися одна в іншу подібно папкам, реалізована і в форматі Folder View, щоправда остання на сьогодні версія цього плагіну була створена ще для Moodle 2.4.
Noticeboard format – виглядає як стандартний Формат-структура, але у верхній секції курсу (рис. 15) вже відкритий форм для спілкування усіх його учасників:
Рис. 15. Noticeboard format
А у форматі eTask верхня секція курсу (рис. 16) містить таблицю подібну до загального звіту журналу оцінок, який тут показується не тільки викладачам, а й усім студентам. Викладач має змогу для кожної діяльності задати прохідний бал і тоді кожна спроба його виконати виділяється кольором: коричневим – надіслані, але ще не перевірені роботи, зеленим – успішно здані, червоним – відхилені. Це дозволяє стимулювати студентів і бачити їх результати, не відкриваючи справжнього журналу оцінок.
Рис.16. Журнал формату eTask
GPS Format курсу дозволяє, зміст електронного навчання ставити в залежність від географічних координат студента, що визначаються за допомогою системи GPS, якою зазвичай оснащені їх смартфони та інші мобільні пристрої. Тобто, в залежності від того, звідки відбувається вхід на ресурс, відбувається вибір секцій курсу, які їм відображатимуться. Для цього в параметрах секцій курсу викладач має змогу прописати такі обмеження:
Рис. 17. Обмеження на доступ до секції курсу в залежності від географічних координат
SCORM Cloud Course Format дає змогу скористатися для створення курсу SCORM-пакетом, розміщеним на спеціальному, на жаль не безкоштовному, хмарному сервісі SCORM Cloud [2].
Підводячи підсумок зробленому огляду, можна відзначити, що розглянуті формати надають викладачеві чимало нових можливостей для ефективної організації дистанційного навчання. Оригінальний інтерфейс розглянутих форматів курсів, може викликати додатковий інтерес і бути стимулом до вивчення матеріалу та сприяти виведенню навчання на сучасний ефективний рівень.
Список використаних джерел
- Course formats. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://moodle.org/plugins/browse.php?list=category&id=19
- SCORM Cloud. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://scorm.com/scorm-solved/scorm-cloud-features/Андреев А.А. Дидактические основы дистанционного обучения: дис. доктора пед. наук: 13.03.08 / А. А. Андреев. – М.: МЭСИ, 1999. – 289 с.