Загальне
Шуляков В.М.
Харківський національний автомобільно-дорожній уніерситет
ОСОБЛИВОСТІ СТАНДАРТУ TIN CAN API
У 1999 році стартував проект SCORM (Sharable Content Object Reference Model), ініційований департаментом науки і техніки при уряді США. Метою проекту було полегшити життя Міністерству оборони США і дійти спільної стандартизації на ринку електронного навчання. Розробка SCORM була покладена на ініціативну групу ADL (Advanced Distributed Learning), яка і дала життя новому стандарту. У жовтні 2001 року побачила світ перша, робоча версія стандарту - SCORM 1.2. У 2009 році вийшла четверта версія SCORM 2004 - 4th Edition.
Фундамент специфікації закладався в кінці 90-х років, але за більш ніж 10 років ситуація сильно змінилася. З'явилися смартфони з великими екранами, планшети, на тлі цього виник напрямок Mobile Learning, а разом з ним і HTML5 Publishing для можливості відображення навчальних матеріалів на різних видах пристроїв. Також електронне навчання отримало багато новітніх напрямків: Social Learning (Соціальне навчання), Gamification (Гейміфікація), Blended Learning (Змішане навчання), Informal Learning (Неформальне навчання) тощо.
У ADL зрозуміли, що стандарт явно застарів і не відповідає сьогоднішнім вимогам, тому було прийнято рішення створити новий стандарт Tin Can API, який буде відповідати нинішнім вимогам і підтримувати більшість сучасних стандартів. Розглянемо далі основні можливості Tin Can API.
Мобільне навчання (Mobile Learning) – Оптимізація в роботі з мобільними пристроями. Більш детальне відстеження успіхів учня і можливість продовжувати збирати інформацію про його просування навіть за відсутності інтернет з'єднання.
Симулятори – За останні 10 років дуже зріс попит на симулятори як з боку військової промисловості, так і з боку комерційних компаній і корпорацій, пов'язаних з цивільною авіацією і виробництвом складних машин. Розвиток цього ринку підштовхнув ADL додати в новий стандарт розширену підтримку програм-симуляторів. SCORM дозволяв відстежувати тільки симулятори, що працюють в браузері. Tin Can дозволяє зняти це обмеження, він дає можливість стежити за просуванням користувача в повноцінних програмах - симуляторах і передавати зібрану інформацію в систему управління навчанням.
Серйозні ігри (Serious Games) – Tin Can API дозволяє включити в навчальну програму курсу навчальні ігри. Гейміфікація на сьогоднішній день є одним з найпопулярніших трендів в E-Learning. Найпомітніша її перевага - це можливість захопити учня і стимулювати його до подальшого навчання. У більшості випадків гру не можна вбудувати в LMS. Як же в такому випадку зібрати інформацію про успіхи учня? Мета-дані, які вміє збирати SCORM не відповідають тому набору інформації, яка генерується в іграх. У SCORM ми зазвичай бачимо повідомлення про проходження курсів, про отримання оцінок за виконання завдань. В іграх нас цікавить збір зовсім іншої інформації: наприклад, учень досяг якогось рівня або виконав конкретний елемент в програмі-симуляторі. При розробці Tin Can врахували цей момент, тому новий стандарт вміє працювати і обмінюватися релевантними даними з навчальними іграми.
Відстеження живої активності – Навчання відбувається не тільки за допомогою комп'ютерів. Учні читають книги, беруть участь у навчальних семінарах, конференціях і вебінарах, проходять навчання в класі. У Tin Can API ми не прив'язані до віртуального навчання, у нас є можливість відслідковувати будь-які події, які здаються нам частиною процесу навчання. Tin Can пропонує поєднати цифрове навчання з навчанням в реальному світі за допомогою самостійного занесення інформації вчителями та учнями. Це актуально для тих випадків, коли навчальна активність ніяк не пов'язана з E-Learning, а відбувається в реальному світі. Можуть вводитися такі записи - опис активності учня, введений вручну в текстовій формі; відвідування учнем лекції, семінару, конференції за темою його навчання; активна участь учня в процесі навчання в класі. Найпростіший варіант використання - викладач самостійно повідомляє систему управління навчанням, що користувач завершив якусь певну активність.
Відстеження подій без зв'язку з інтернетом – Більшість попередніх специфікацій E-Learning вміли відслідковувати активність тільки за умови, що є постійне і стабільне інтернет - підключення. Tin Can API дозволяє відстежувати активність і просування користувача навіть при відсутності постійного інтернет з'єднання, зберігаючи інформацію на пристрої до поновлення зв'язку з мережею. За допомогою Tin Can ми можемо продовжити навчання на мобільному телефоні в територіальних зонах без зв’язку і не відчувати з цього приводу жодних складнощів. При створенні SCORM електронне навчання уявлялося як безперервне навчання за екраном комп'ютера протягом 20-30 хвилин. Але нові реалії, а також поява смартфонів і планшетів змінили класичне електронне навчання і дозволили перетворити його на щось більше. Навчання набагато ефективніше, якщо ми легко можемо повернутися до нього в будь-який момент і продовжити з тієї точки, на якій зупинилися, але вже з іншого пристрою. Мобільний інтернет має проблеми зі стабільністю з'єднання, тому в Tin Can була додана можливість зберігати тимчасову інформацію про активність користувача прямо на пристроях і відправляти її в репозиторій активності, як тільки зв'язок з інтернетом відновиться.
Безпека й автентифікація – SCORM практично не має захисту. Будь-який користувач який вміє працювати з веб-інструментами може втрутитись у роботу SCORM і змінити результати іспиту до потрібної позначки. Інший варіант ще простіше - попросити когось пройти іспит замість тебе. Tin Can покликаний підняти планку безпеки і аутентифікації. Пропоновані Tin Can рішення все ще далекі від ідеалу, але принаймні, обіцяють дати можливість убезпечити шляхи комунікації між наданими учневі навчальними матеріалами і репозиторієм логів навчання (LRS).
LRS (Learning Record Store) – Репозиторій логів навчання. Група Tin Can пропонує ввести новий об'єкт, в якому буде зберігатися вся інформація, зібрана про користувача з різних середовищ навчання (LMS, мобільний телефон, планшет, живий клас). У SCORM всю інформацію з просування користувача збирає LMS. Задум в тому, щоб не бути постійно прив'язаними до однієї LMS і щоб можна було використовувати скільки завгодно різних систем управління навчанням та інших інструментів. При цьому вся інформації та логи зберігаються в окремому мережевому об'єкті, яким є Learning Record Store. Зібрана в LRS інформація може бути запитана однією з LMS, інструментами для генерації звітів або іншими LRS. У репозиторії логів навчання можна встановити обмеження на перегляд і редагування даних для окремих користувачів з особливими привілеями. У Tin Can були додані інструменти для перевірки і підтвердження того, що дії насправді були зроблені людиною всередині однієї з систем. Була додана підтримка відкритого протоколу авторизації OAuth.
Відмова від обов'язкового використання інтернет-браузеру – 12 років тому, коли вся робота велася в браузерах, SCORM відповідав вимогам і влаштовував користувачів. Але зараз технології рухаються в різних напрямках, і прив'язка до браузеру не дає реалізувати деякі можливості. Tin Can API дозволяє відмовитися від використання браузера як єдиного інструменту для доставки навчальних матеріалів що відслідковуються. Потреба в цьому виникла давно, тому що по суті SCORM не вміє відслідковувати інформацію в самостійних додатках. З появою ринку мобільних додатків і неможливістю відстежити просування учня в них проблема знову була піднята в професійних колах. Tin Can покликаний вирішити цю проблему, в нього додана можливість узгодження інформації між мобільними додатками, симуляторами, серйозними іграми і LRS-репозиторіями.
О 2013 році було створено першу версію модуля Tin Can Api для взаємодії з системою Moodle. Станом на початок 2014 року він знаходиться у стані Beta, має порядковий номер версії 0.3. Цей модуль для системи Moodle, дозволяє запускати Tin Can вміст який потім може відстежуватися в окремому LRS.
Це перший проект який додає можливості запуску Tin Can e-learning в Moodle. При роботі з ним мається на увазі що будуть використовуватися також окремі LRS та інструменти звітності. Це дозволяє скористатися перевагами Tin Can LRS з відкритим кодом та інструментами звітності поза рамками Moodle.
Одним з ключових питань у роботі з Tin Can є запуск електронної навчальної діяльності таким чином, щоб постачальник активності знав: координати стороннього LRS, дані авторизації та інформацію про користувача.
Для використання цього модуля потрібно мати: Повністю встановлений і запущений на сервері, до якого у вас є FTP доступ, Moodle 2.5 (не нижче); Дані облікового запису адміністратора; Moodle курс, де ви хотіли б додати активність; Частину Tin Can сумісного e-learning навчання, що також реалізує подібний механізм запуску, наприклад електронне навчання, з використанням Articulate Storyline або Adobe Captivate. Вона повинна бути розміщена десь в інтернеті; Tin Can сумісний LRS (цей плагін був випробуваний з Wax і SCORM Cloud). Tin Can сумісний інструмент звітності.
Цей модуль встановлюється так само, як і будь-який модуль Moodle. Директорія з модулем tincanlaunch розміщується в папці mod на вашому сервері Moodle, а потім проводиться встановлення за допомогою системного адміністрування.
Цей модуль може бути доданий до курсу як і будь-який інша активність курсу. Просто оберіть в курсі додати активність і виберіть Tin Can Launch зі списку. Вікно налаштувань модулю має довідку що в усіх подробицях тлумачить кожний пункт.
Користування модулем проходить наступним чином. Коли учень натискає на посилання запуску, він переходить до сторінки зі списком всіх його збережених спроб. Де активність з останньою спробою зверху і кнопка з новою спробою над нею. Учні можуть вибрати, початок нової спроби, або повернення до раніше збереженої спроби. Зверніть увагу, що список спроб зберігається в LRS, а не Moodle і тому може бути прочитаний і змінений ще якоюсь іншою LMS.