Загальне
Шишкіна М.П.
Інститут
інформаційних технологій і засобів навчання НАПН УкраїниХМАРО ОРІЄНТОВАНІ РІШЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ СЕРЕДОВИЩА НАВЧАННЯ НА БАЗІ MOODLE
Для освітніх закладів суттєвою є можливість забезпечення організації процесу навчання за рахунок використання різноманітних систем управління навчанням (Learning Management Systems, LMS), серед них – Moodle, Blackboard, CCNet, Claroline та інші. Серед основних функцій даних систем – реєстрація та контроль доступу користувачів до навчального контенту, організація слухачів у групи, що працюють над опануванням навчальних курсів певний визначений період часу, управління аудиторними та викладацькими ресурсами, створення звітів, оцінювання результатів навчання та інші [2].
Використання MOODLE, як інформаційно-технологічної платформи навчального закладу має певні переваги і обмеження. Встановлення MOODLE потребує закупівлі і обслуговування вартісного обладнання, проведення необхідного оновлення програмного забезпечення, перевірки на віруси тощо. Та найбільш суттєвим є подолання проблем пікового навантаження на сервери навчального закладу. Ці навантаження можуть бути пов’язані як з кількістю користувачів, що може непередбачувано нарощуватись, так і з раптовим перерозподілом ресурсів з боку програмного забезпечення, наприклад у випадку он-лайнового подання матеріалів екзаменів.
Перспективним шляхом вирішення даних проблем постає обрання хмарно орієнтовного рішення організації інформаційно-технологічної інфраструктури [1]. В залежності від типу сервісів, що постачаються «у хмарі», можливі різні рішення [3, 4].
Наприклад, у випадку послуги IaaS, коли застосовується розподілена архітектура обладнання, на віртуальних машинах провайдера можна запускати власні LINUX-машини розробника, на яких розгортають навчальну платформу MOODLE. Це надає можливість масштабування навантаження на сервери максимально швидко.
Послуги PaaS можуть бути використані для створення користувачем за допомогою мовних програмних інструментів постачальника власних хмарних додатків, які можуть бути інтегровані в MOODLE.
Нарешті, послуги SaaS, що є найбільш актуальні для навчальних закладів, реалізуються через постачальників, які надають MOODLE хостинг. Користувач отримує як веб-сервіс повністю готову до використання систему, яка встановлюється і обслуговується провайдером на своїх серверах. Згідно встановлених вимог обирається тарифний план, в залежності від приблизного числа можливих користувачів або необхідних ресурсів.
Наприклад, «стандартний» тарифний план може пропонуватися для аудиторії від 500 до 10000 слухачів. Даний тариф вигідний тим, хто згодний на обмеження в кількості користувачів, але не системних ресурсів. (Мається на увазі кількість користувачів, які одночасно працюють з системою он-лайн). «Виділений» тарифний план, як правило, орієнтований на специфікації особливих вимог замовника. В цьому випадку ціна надання послуги встановлюється в залежності від обсягів надання і підтримування потужностей віртуального сервера.
Список використаних джерел
-
Биков В.Ю. Хмарні технології, ІКТ-аутсорсинг і нові функції ІКТ підрозділів освітніх і наукових установ / В.Ю.Биков // Інформаційні технології в освіті. - №10. – 2011. - pp.8-23.
-
Склатер Н. Электронное образование в облаке // 10-й международный журнал по проблемам систем управления виртуальным и индивидуальным обучением, 1(1), 10-19, Январь-Март 2010.
- Шишкіна М.П. Перспективні технології розвитку систем електронного навчання / М.П.Шишкіна // Інформаційні технології в освіті. - 2011. - № 10. - 132-139.
- Шишкіна М.П. Використання перспективних інформаційно-технологічних платформ е-навчання в інженерній освіті / М.П.Шишкіна // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / [гол.ред.: Мартинюк М.Т.]. - Умань : ПП Жовтий, 2011. - ч.3. - 326 с. 319-326.
-