Загальне
Мельник Ю.В., Свешніков С.М., Богданова Н.В., Лепеха О.Ю.
Центр перепідготовки та підвищення кваліфікації керівних кадрів
Міністерства доходів і зборів УкраїниОсобливості проведення дистанційної форми підвищення кваліфікації спеціалістів податкової служби
Обмежений час, що відводиться професійною програмою підвищення кваліфікації державних службовців, на навчання вимагає ширшого застосування передових сучасних інформаційних технологій.
Організація підвищення кваліфікації із застосуванням елементів дистанційного навчання на базі системи Moodle дає можливість збільшити обсяг навчальної інформації. Це позитивно впливає на ефективність підвищення кваліфікації.
За результатами впровадження в Центрі перепідготовки та підвищення кваліфікації керівних кадрів Міністерства доходів і зборів України дистанційно-очного формату навчання можна зробити висновок, що цей формат є найбільш ефективним [1].
На наш погляд прийнятною є наступна схема організації дистанційного навчання: дистанційна сесія навчання обсягом 108 годин упродовж 2 місяців навчання. За цей час слухачам пропонується до вивчення 14-18 навчальних модулів.
Найбільш прийнятним є обсяг теоретичної частини модулю у 30-40 аркушів формату А 4. Структура модуля може бути різною, в залежності від напряму навчання. Як правило це теоретична частина, практичне та/або семінарське заняття, тести для самоконтролю та підсумковий тест.
Враховуючи особливості аудиторії, що навчається, для Центру є актуальною організація навчання в режимі оффлайн.
В структурі дистанційного навчання, на наш погляд, оптимальним є співвідношення нормативної і варіативної складової як 40 до 60 %.
При організації дистанційного навчання за планами короткострокових тематичних семінарів нами апробований і використовується формат навчання що складається з 3-4 тематичних курсів. Період навчання 6-8 тижнів.
Внутрішня структура модулю аналогічна типовій для підвищення кваліфікації. Відмінність тільки в тому, що слухачам пропонується виконання тільки практичного завдання і підсумкового тесту.
Схематично цю модель можна зобразити таким чином (Рис.1)
Рис.1. Модель інтеграції очної та дистанційної форми навчання
Організація навчального процесу підвищення кваліфікації за очно-дистанційним форматом забезпечує реалізацію принципів:
♦ формування професійної компетентності, результативності та економічності навчального процесу;
♦ дотримання системності, безперервності модульності та гнучкості підвищення кваліфікації;
♦ актуальності та оперативного оновлення змісту навчання;
♦ формування ситсеми оцінювання знань, умінь та навичок за результатами підготовки.
Навчальний процес підвищення кваліфікації передбачає два етапи:
Етап 1 – дистанційне навчання за модульною формою без відриву від роботи (6-8 тижнів)
Етап 2 – очне навчання (аудиторні заняття) у навчальному закладі (1 тиждень)
Етап 1
Етап 2
6-8 тижнів
1 тиждень
Передбачає самостійну роботу, навчальні заняття, консультування та спілкування з викладачем, контрольні заходи згідно з основними параметрами організації навчального курсу, структурованого за модульним принципом загальної та функціональної складових професійної програми у форматі дистанційного навчання, оцінка професійної компетентності слухачів, підготовка випускних робіт, допуск до очної сесії.
Передбачає проведення аудиторних занять: міні-лекцій, практичних занять (майстер-класів, кейс-стаді, тренінгів, ділових ігор), короткотермінових семінарів тощо, з метою закріплення та здобуття додаткових знань, з загальної, функціональної та галузевої складових навчального процесу, формуваня вмінь необхідних для виконання професійних завдань; захист випускних робіт; оцінка рівня набутих знань за допомогою іспитів; проведення «круглих столів» з актуальних питань діяльності органів ДПС; визначення рівня задоволення слухачів якістю організації навчального процесу.
Форми оцінювання навчальних результатів слухачів за очно-дистанційним форматом включають:
– інтеграцію (сумування) результатів поточного модульного контролю за загальною та функціональною складовими професійної програми – участь в семінарських заняттях та виконання практичного завдання, контрольне тестування, виконання цих складових розглядається як вхідний контроль допуску до очної сесії;
– іспит та захист випускних робіт, як основні складові вихідного контролю успішного завершення програмного курсу підвищення кваліфікації.
Напрями діяльності Центру підготовки керівних кадрів ДПС України змінюються паралельно з етапами реформування органів державної податкової служби [2]. Разом з фахівцями профільних департаментів ДПС України, реорганізованих в Міністерство доходів і зборів, викладацький склад Центру працює над актуалізацією чинних та розробкою нових навчальних програм та навчально – тематичних планів підвищення кваліфікації податківців. Основне завдання – забезпечити якісну підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації максимальної кількості фахівців по всій території України з мінімальними витратами. Навчання без відриву від основної діяльності – дистанційна освіта базується на концепції безперервності, яка спрямована на забезпечення цілісності навчального процесу і є для Центру сьогоденним напрямом діяльності. Переваги дистанційної форми навчання: розширення контингенту слухачів за різними напрямами роботи, раціональне використання коштів на потреби підвищення кваліфікації працівників ДПС, можливість оперативного одержання знань, реалізація прагнення фахівців до пошуку нових знань тощо [3].
Треба відмітити, що якість знань, отриманих при дистанційній освіті, залежить від кваліфікації викладача і якості навчальних програм. Те ж саме бачимо і в разі очного навчання - без професійного педагогічного складу та якісного контенту курсів ніяке навчання не буде ефективним. Різниця між традиційним і вебінарним навчанням - це не стільки технічне питання, скільки нові прийоми педагогічної діяльності викладача.
Традиційне навчання спирається на пояснювально-ілюстративний та репродуктивний методи, його основна сутність зводиться до процесу передачі відомих знань. У випадку традиційного навчання часто фіксується заздалегідь скептичний настрій слухачів на майбутні курси тому що новому, з їх точки зору, нічому не навчать. Цей настрій вдається подолати тільки використовуючи гуманістичну, особистісно-орієнтовану парадигму освіти, засновану на засадах андрагогічного підходу [4].
Зазначену парадигму дозволяють реалізовувати технології розвиваючого і особистісно-орієнтованого навчання, які передбачають [5-7]: проблемне викладання учбового матеріалу; розвиток критичного мислення; «мозковий штурм»; діалогове навчання; «дебати»; співпраця в команді; ділові та імітаційні ігри та деякі інші. Як засвідчило анкетування, переважна більшість слухачів схвалюють методи роботи викладачів Центру підготовки.
Підсумовуючи результати навчання можна відмітити наступне: 70-80 % слухачів закінчують програму навчання за 5-7 днів до кінцевого терміну; 1-3 % слухачів не виконують програму навчання і відраховуються (як правило з причин звільнення з роботи); до 95 % слухачів відмічають дистанційний формат навчання як цілком прийнятний для себе.
Є деякі труднощі у методичному забезпеченні навчального процесу які долаються запозиченням досягнень і наробок провідних наших ВУЗів які можна знайти у відкритих джерелах з Інтернету.
Проблема підвищення кваліфікації викладачів, що задіяні в учбовому процесі за дистанційною формою, сподіваємось, буде найближчим часом вирішена.
Дистанційну форму навчання для потреб підвищення кваліфікації будемо розвивати і надалі.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
- Застосування комп’ютерно-орієнтованих технологій для інтеграції очної та дистанційної форм навчання // Мельник Ю.В., Свешніков С.М. // Теорія і практика підвищення кваліфікації (Аспекти державної податкової служби). – К., 2012. - № 1(3). – С. 33-43.
- Наказ ДПС Украйни від 25.10.12 №938 «Про затвердження Положення про організацію підвищення кваліфікації працівників органів державної податкової служби»
- Практико-орієнтовний підхід в системі підвищення кваліфікації державної податкової служби / Ю.В. Мельник, С.М. Свешніков, В.В. Юрченко, В.І. Крижановський // Технології забезпечення якості освіти в державному управлінні: виклики сьогодення. – Матеріали другої Всеукраїнської науково-практичної конференції за міжнародною участю. - 2012 р., м.Київ. – К., 2012. – С. 68-69.
- Громкова М.Т. Андрогогика: теория и практика образования взрослых: учебное пособие для системы дополнительного профессионального образования. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2005. – 495 с.
- Ширшов Е.В. Информационно-педагогические технологии: ключевые понятия: словарь / Е.В. Ширшов; Под ред. Т.С. Буториной. – Ростов-н/Д: Феникс, 2006. – 256 с. (Высшее образование).
- Змеёв С. И. Технология обучения взрослых: учебное пособие для студентов высших учебных заведений. – М.: Издательский центр «Академия», 2002. – 128 с.
- Перспективні освітні технології: наук.-метод. посібник. / за заг. ред. Г.С. Сазоненко. – К.: Гопак, 2000. – 560 с.