Загальне
Олійник Н.Ю.
Харківський торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету
Зворотний зв'язок у дистанційному навчанні
Режим дистанційного навчання, на відміну від інших педагогічних технологій, передбачає здійснення навчального процесу у режимі віддаленого доступу, що унеможливлює безпосереднє спілкування викладача і студента. Відповідно, проблема забезпечення ефективного зворотного зв’язку в дистанційному навчанні набуває надзвичайного значення. Адже саме зворотний зв'язок є засобом отримання інформації, необхідної для ефективного керування дистанційним навчальним процесом.
Питанням зворотного зв'язку в навчальному процесі присвячують свої роботи як вітчизняні, так і зарубіжні педагоги і психологи, причому більшість з них розглядають зворотний зв'язок у навчальному процесі як одне з центральних понять в освіті. Так, розглядаючи основні теоретичні моделі та типи зворотного зв’язку, Лукьяненко О.Д. робить висновок про те, що від оптимального функціонування зворотного зв’язку багато в чому залежить успішність реалізації процесу навчання [5].
Зимня І.А. розглядає зворотний зв'язок в контексті схеми педагогічної взаємодії в усьому різноманітті її ланок (джерело, ситуація, канал зв’язку, зворотний зв'язок [2]. При цьому зворотний зв'язок, що здійснює контроль, регуляцію та управління, визначається як будь-яка інформація про процес або результати виконання певної дії.
Кухаренко В.М. в якості основної функції зворотного зв’язку називає отримання інформації про навчальну діяльність студентів, "щоб запроектувати і розробити детально систему навчальних дій, які забезпечували б ефективне досягнення навчальних цілей" [4].
Дидактичні принципи організації дистанційного навчального не відрізняються від принципів навчання у традиційній системі, проте реалізуються вони специфічними способами, що обумовлені особливостями дистанційних технологій навчання та можливостями інформаційного середовища Інтернет [6]. За Беспалько В.П., в такому навчанні повинна бути реалізована «покрокова навчальна процедура в повному обсязі: інформація, операція, зворотний зв'язок і контроль» [1].
Спираючись на дослідження V. M. Denmark, I. J. Podsen, можна зробити висновок, що зворотний зв'язок у дистанційному навчанні доцільно розглядати в контексті триєдиної комбінації основних дії, які забезпечують продуктивну взаємодію студентів і викладача: спостереження, обговорення і зворотний зв'язок [8]. Розглянемо практичні аспекти реалізації цих видів діяльності в дистанційному навчанні.
Спостереження спрямоване на отримання інформації про хід навчального процесу та ті зміни, що відбуваються у тій чи іншій ситуації. Особливістю організації спостереження у системі дистанційного навчання є, перш за все, опосередкований характер взаємодії викладача і студента, які розведені як у просторі, так і у часі. За цієї умови особливого значення набуває чітке планування як усього навчального процесу, так і спостереження. Викладач, перш за все має собі відповісти на питання: з якою метою, яким чином, коли, якими засобами він буде реалізовувати дану дію. На відміну від аудиторного навчання, де викладач має змогу спостерігати за діяльністю студента та оцінювати її результати, у дистанційному навчанні викладач здійснює спостереження за студентами, контролюючи їх активність у курсі та аналізуючи продукти їхньої особистої та спільної діяльності.
Другим важливим компонентом триєдиної дієвої комбінації зворотного зв’язку є обговорення. Саме цей компонент дозволяє реалізувати спільну діяльність учасників дистанційного навчального процесу. В процесі обговорення відбувається обмін інформацією, думками, судженнями. На даному етапі дуже важливим є уміння викладача формулювати запитання, відповідаючи на які (в письмовому вигляді), студенти нададуть викладачу достатньо інформації, щоб він зміг оцінити їх рівень знань, умінь, мотивації до навчально-пізнавальних дій, відношення тощо. А вже на основі цієї інформації викладач зможе проектувати, коригувати, стимулювати навчальний процес, спрямовуючи студентів на досягнення поставлених цілей.
Не менш важливим компонентом, який сприяє підвищенню ефективності дистанційного навчання, є зворотний зв'язок за підсумками виконаних студентами групових робіт. Як показує практика застосування дистанційних курсів, студенти з зацікавленням ставляться до виконання групових робіт, до взаємооцінювання. Особливістю цього компоненту є те, що викладачем повинні ставитися чіткі завдання і рекомендації до виконання групових робіт. В цьому випадку зворотний зв'язок має бути двонаправленим, тобто в ньому беруть участь як викладач, так і студенти. Він передбачає не тільки оцінювання результатів роботи викладачем, але й коментарі та рекомендації студентів до результатів роботи інших студентів та виконаної викладачем роботи.
Реалізація цих трьох дій у дистанційному навчанні дозволяє організувати ефективну спільну діяльність студентів і викладача, яка містить спостереження за ходом спільної роботи, обговорення ходу і результатів роботи на всіх етапах, здійснення зворотного зв’язку за остаточними результатами виконання навчальних завдань.
Говорячи про зворотний зв'язок у дистанційному навчанні, не можна обійти проблем, з якими стикаються студенти. Так, Кухаренко В.М. відмічає у якості однієї із причин максимального розладу та тривожності дистанційних студентів той факт, що вони "не отримували швидкого зворотного зв’язку з тьютором" [4].
Саме тому ми вважаємо обов’язковим передбачення у дистанційному курсі засобів оперативного зворотного зв'язку, який має бути підпорядкований виявленню проблем студентів у навчанні та наданню їм допомоги. Це необхідно для вирішення проблемних ситуацій, що виникають в процесі діяльності студентів. Така допомога може надаватися, наприклад, у вигляді підготовки та розміщення у середовищі дистанційного курсу методичних рекомендацій щодо усунення проблеми, коментарів, у формі консультування через форум "Запитання-відповідь" або у вигляді on-line консультації через чат.
Таким чином, зворотний зв'язок у дистанційному процесі слід розглядати як постійний, цілеспрямований процес взаємодії всіх учасників дистанційного навчання, спрямований на отримання інформації про хід та результати навчальної діяльності студентів та розробки на її основі коригуючих дій щодо удосконалення системи навчання. Основні складники цього процесу: спостереження, обговорення, оперативний зворотний зв'язок, зворотній зв'язок за результатами групової роботи.
Основними чинниками встановлення ефективного зворотного зв'язку є: збалансованість та доцільність; точність і спрямованість на конкретну дію або продукт діяльності; своєчасність та оперативність; доступність і аргументованість; шанобливість. Одночасно з тим зворотний зв'язок має враховувати результати самооцінювання студентів і надавати інформацію для внесення коригуючих змін до навчального процесу.
Реалізація дій, спрямованих на встановлення зворотного зв’язку пов’язана з використанням засобів зворотного зв’язку. В дистанційному навчанні повністю виключені такі традиційні засоби, як зовнішні зміни у поведінці, навчальних діях викладача та студентів, а також реальні предмети та об’єкти. Тож в арсеналі викладача тільки засоби внутрішнього зворотного зв’язку – вміння виконувати розумові та практичні операції для встановлення факту помилки в системі контролю (самоконтролю) та засоби, які надає певна система управління дистанційним навчанням, наприклад LMS Moodle.
На нашу думку одним із основних чинників встановлення ефективного зворотного зв’язку в дистанційному навчанні є забезпечення максимально можливої віртуальної присутності викладача у дистанційному курсі, що нерозривно пов’язано з інтерактивністю. Інтерактивність в дистанційному навчанні відбувається на двох рівнях: на рівні взаємодії викладач і студент або студент-студент та на рівні взаємодії студентів з засобами навчання, в даному випадку з електронними. То ж викладач не тільки має володіти інтерактивними педагогічними технологіями, так і мати досвід їх застосування у системі дистанційного навчання для створення освітнього середовища, що дозволяє студентові одержати знання і навички, вирішувати реальні проблеми у своїй діяльності [3]. Зважаючи на неможливість прямого перенесення педагогічних технологій у систему дистанційного навчання, на викладача покладається функція пристосування сучасних дидактичних методів і прийомів до їх використання у дистанційній формі навчання через використання Інтернет-технологій, Web-технологій та елементів і ресурсів системи дистанційного навчання.
Основні дії зворотного зв’язку реалізуються через діяльність викладача і студентів в процесі організованої їх взаємодії з використанням тих чи інших елементів системи дистанційного навчання. Зв'язок певних дій, спрямованих на встановлення зворотного зв’язку, з діяльністю викладача і студента продемонстровано у таблиці 1.
Таблиця 1
Реалізація зворотного зв’язку через діяльність викладача і студента
Дія, спрямована на встановлення зворотного зв'язку
Діяльність студентів
Діяльність
викладачаЕлементи та ресурси
Moodle
Спостереження
Робота з інформаційними матеріалами дистанційного курсу, виконання завдань курсу з представленням відповіді у електронному вигляді, написання ессе тощо
Контроль дотримання студентами графіку роботи в курсі, перевірка та аналіз отриманих робіт студентів, інформування студента про припущені помилки або невиконання графіку, коментування дій студентів
Лекція
Глосарій
Семінар
Завдання
Обговорення
Обговорення проблемних питань за теоретичним матеріалом курсу у форумах та чатах
Постановка актуалізуючих питань, підвищення мотивації за допомогою аналізу діяльності студентів
Форум
Вики
Чат
Вебинар
Оперативний зворотний зв'язок
Оперативна підготовка та надання викладачу питань щодо труднощів у навчальній діяльності у режимі "запитання-відповідь"
Оперативна (чат) або відстрочена (форум) відповідь на запитання студентів, надання допомоги щодо усунення проблем
Чат
Повідомлення
Коментар
Форум
Зворотний зв'язок за результатами спільної діяльності
Самооцінювання та взаємооцінювання результатів спільної діяльності, заповнення анкет щодо рефлексії діяльності та оцінювання виконаної роботи викладачем
Аналіз отриманої інформації, розробка та внесення змін у організацію дистанційного навчання з метою підвищення ефективності, рефлексія власної діяльності
Семінар
Форум
Глосарій
Опитуван
Елементи і ресурси LMS Moodle за умови їх методично обґрунтованого застосування дозволяють створити таке навчальне середовище, яке сприяє налагодженню і навіть стимулюванню зворотного зв'язку, забезпечує діалог і постійну підтримку, які неможливі якщо не в усіх, то в більшості традиційних систем навчання.
Ми погоджуємося з думкою відомого американського вченого Пітера Найта, що нові сервіси Інтернет "можуть не тільки забезпечити активне залучення учнів у навчальний процес, а й дозволяють управляти цим процесом на відміну від більшості традиційних навчальних середовищ".
Список використаних джерел
-
Беспалько В. П. Образование и обучение с участием компьютеров (педагогика третьего тысячелетия) / В. П. Беспалько. – М. : МПСИ, МОДЭК, 2002. – 352 с.
-
Зимняя И.А. Педагогическая психология. Учебник для вузов. Изд. второе, доп., испр. и перераб. / И.А. Зимняя – М.: Издательская корпорация «Логос», 2000. — 384 с.
-
Кайдалова, Л. Г. Викладач у системі дистанційного навчання [Текст] / Л. Г. Кайдалова // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : збірник наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Х., 2011. - Вип. 32-33. - С. 104-109.
-
Кухаренко В.М. Дистанційне навчання : Умови застосування. Дистанційний курс : Навчальний посібник. 2-ге вид., доп. / В.М. Кухаренко, О.В. Рибалко, Н.Г. Сиротенко / За ред.. В.М. Кухаренка. – Харків : НТУ "ХПІ", "Торсінг", 2001. – 320 с.
-
Лукьяненко О.Д. Обратная связь в дидактическом информационном взаимодействии педагога и учащихся // Известия РГПУ им. А.И. Герцена . 2007. №33. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/obratnaya-svyaz-v-didakticheskom-informatsionnom-vzaimodeystvii-pedagoga-i-uchaschihsya
-
Полат Е.С. Учебное пособие для студ. пед. вузов и системы повыш. квалиф. пед. кадров / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина, М. В. Моисеева, А. Е. Петров; Под ред. Е. С. Полат. — М.: Издательский центр «Академия», 2002. — 272 с.
-
Спивакова В. В. Педагогическое общение в системе «Преподаватель - студент» // Известия РГПУ им. А.И. Герцена . 2008. №76-2. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/pedagogicheskoe-obschenie-v-sisteme-prepodavatel-student.
-
Denmark V. M. Coaching and mentoring first-year and students teachers / V. M. Denmark, I. J. Podsen. – NY: EYE on education, 2000. – 188 p.
-
Далі наведені деякі елементи дистанційного курсі
"Методика викладання у вищій школі",
в яких використовуються прийоми реалізації зворотного зв'язку, за допомогою ресурсу LMS Moodle "Нотатка", елементів курсу "Форум", "Чат" тощо.УВАГА!
У форумі "Запитай у викладача" ви можете отримати оперативну консультацію щодо роботи у курсі, уточнення завдань, технічних проблем.
Не знаєте, що робити!
Не панікуйте!
Перейдіть за посиланням "План роботи на тиждень"