Загальне
Запорожченко Ю.Г.
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України
MOODLE ЯК ПЛАТФОРМА ДЛЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ФУНКЦІОНАЛЬНИМИ ОБМЕЖЕННЯМИ
Широке впровадження ІКТ є одним з факторів розвитку концептуально нової моделі освіти – відкритої освіти, основними характеристиками якої є безперервність, доступність, особистісне спрямування. Принципи відкритої освіти знайшли відображення в дистанційній формі навчання, яка пов’язана з переосмисленням формалізованих ролей учня та вчителя, переходом до суб’єкт-суб’єктних, особистісно орієнтованих відносин, поєднанням групових та індивідуальних форм роботи, залученням більшої кількості учасників, задоволенням вимог соціальної справедливості та рівних можливостей для всіх груп населення, у тому числі, осіб з функціональними обмеженнями (ФО).
Особливий інтерес щодо організації навчання дітей з ФО становить досвід Росії, зокрема, робота Центру дистанційної освіти дітей-інвалідів (http://цдодлятебя.рф/). Фахівцями Центру був створений «Віртуальний клас» - інтерактивне навчальне середовище на основі платформи Moodle. У середовищі представлені методичні матеріали до основних дисциплін шкільної програми, а також ряд інших ресурсів: віртуальні екскурсії, школа психологічних знань, батьківський університет, домашній логопед та ін. Робота «Віртуального класу» організована в динамічному ключі – учні виступають у ролі активних діячів навчального процесу, які постійно включені у виконання різного виду діяльності: пошукової, дослідницької, творчої, проектної тощо. Використовуючи різні інструменти Moodle, учитель-тьютор може створювати уроки різних типів, залежно від вікових особливостей дітей, рівня їх самостійності, специфіки дисципліни, а також організовувати вивчення курсу таким чином, щоб форми навчання відповідали особливостям сприймання і мисленнєвої діяльності учнів з ФО.
Соціалізація дітей з ФО передбачає формування в них навичок суспільної взаємодії, що досягається в процесі набуття досвіду спілкування. On-line консультації, форуми, чати, засоби аудіо- та відео-зв’язку, інтегровані в сервіси Moodle, дозволяють учням контактувати не лише з учителем, а й з однолітками, імітуючи очну колективну форму навчання. Така взаємодія дозволяє дітям з ФО усвідомити себе як суб’єктів інформаційного освітнього простору, сприяє подоланню замкнутості, розвитку комунікативного потенціалу. Про позитивний ефект використання Moodle для навчання дітей з ФО свідчать результати опитування учнів «Віртуального класу»: 74% дітей відзначили, що стали більш сміливими й відкритими в спілкуванні; 82,6% визнали, що стали більш упевненими в собі. Таким чином, дистанційне навчання дітей з ФО з використанням інтерактивного навчального середовища, побудованого засобами платформи Moodle, є технологією відкритої освіти, спрямованої на формування ключових компетентностей учнів.