Загальне
Андронатій П.І.
Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
ОРГАНІЗАЦІЯ НАКОПИЧУВАЛЬНОЇ СИСТЕМИ ОЦІНЮВАННЯ ЗАСОБАМИ MOODLE
У педагогічній практиці особливості контролю знань студентів та учнів мають широке наукове обґрунтування та високий ступінь дослідженості (І.Є. Булах, Н.Д. Наумов, І.Т. Огородніков, В.О. Онищук, В.Г. Розумовський, М.М. Жрецький та інші). Проблеми рейтингової системи оцінювання досліджують Ю.В. Бондарчук, О.Г. Водолазька, В.А. Казаков та інші.
А.О. Андрющук і О.М. Задорожна рейтингову систему оцінки знань розуміють як «систему оцінювання знань, умінь та навичок з використанням механізму визначення рейтингу тих, хто навчається» [7].
Рейтинг утворюється шляхом накопичення балів: відповів на парі – одержав бал, написав реферат – ще десять балів, здав залік – знову певна кількість балів і т. д. Наприкінці навчального періоду всі бали, набрані учнем, сумуються та формують його рейтинг. Після цього всі учні упорядковуються за зростанням їхніх рейтингів, і кожному може бути привласнений той чи інший ранг [2].
Сьогодні оцінювальна діяльність викладачів вищих навчальних закладів регулюється в основному внутрішніми положеннями про організацію навчально-виховного процесу або ж окремими положеннями про оцінювання.
Нами проаналізовано декілька систем організації оцінювання провідних українських вищих навчальних закладів: Київського національного університету імені Тараса Шевченка [6], Національного технічного університету України (КПІ) [3], Херсонського державного університету [5], Кіровоградського державного педагогічного університету [4].
Узагальнюючи опрацьовані нормативні документи можемо виділити такі характерні риси організації оцінювання:
- кожен навчальний заклад сам визначає особливості оцінювання начальних досягнень студентів;
- розглянуті положення унормовують організацію оцінювання знань студентів, проведення практик і державної атестації та методику переведення показників академічної успішності за 100-бальною системою у систему оцінок за національною шкалою;
- особливості рейтингу з кредитних модулів, методика його розрахунку та принципи використання, найчастіше обговорюються й ухвалюються на засіданнях кафедр, доводяться до студентів на початку навчального року і протягом навчального року залишаються незмінними;
- зміст, форми, види контрольних завдань, критерії та порядок їх оцінювання подаються в навчальних програмах та робочих навчальних програмах відповідної дисципліни;
- система оцінювання знань студентів з кожної дисципліни включає поточний, модульний та семестровий контроль знань, оцінювання результатів практик і державну атестацію за певним освітньо-кваліфікаційним рівнем;
- з метою підвищення мотивації студентів до систематичної активної роботи впродовж навчального року, зниження впливу випадкових факторів під час контрольних заходів на підсумкову оцінку застосовується накопичувальна система оцінювання знань студентів.
У дисертаційному дослідженні Воронова В.В.[1] виділено декілька видів рейтингової накопичувальної системи оцінювання. Використовуючи запропоновану Вороновим класифікацію ми реалізували ці види накопичувальної системи оцінювання засобами Moodle.
Перед початком реалізації різних видів накопичувального оцінювання необхідно, щоб адміністратор сайту виконав налаштування таких параметрів з розділу «Керування сайтом»:
- Розширені функції → Включити умови доступності (enableavailability) = так. Цей параметр дозволяє встановлювати умови (ґрунтуються на даті, балах або проходженні діяльностей), які контролюватимуть, коли діяльність стане доступною.
- Курси→Типові налаштування курсу→ Показати студентам Журнал оцінок (moodlecourse | showgrades) = так. Цей параметр дозволяє показати журнал оцінок. Це не відміняє оцінки в межах окремих діяльностей.
- Курси→Типові налаштування курсу→ Показати звіти про виконання завдань (moodlecourse | showreports) = так. Відображає звіти про виконання завдань.
- Журнал оцінок→ Основні налаштування→Включити шкали в об’єднання (grade_includescalesinaggregation) = так.
- Журнал оцінок→ Установки категорії оцінювання →Доступні види об’єднання (grade_aggregations_visible)→ ввімкнути «Сума оцінок» та «Просте середнє зважене оцінок».
- Журнал оцінок→ Букви – задати потрібні буквенні оцінки.
Описані нами системи накопичувального оцінювання реалізовані на сайті http://m2.kspu.kr.ua/. Для цього нами створена окрема категорія та чотири відповідні курси (рис. 1).
Рисунок 1. Категорія «Організація накопичувальної системи оцінювання»
з відповідними навчальними курсамиРозглянемо більш детально основні види накопичувальної системи оцінювання знань студентів та їх реалізацію засобами Moodle.
Проста накопичувальна система оцінювання характеризується тим, що всі завдання за навчальний період мають однакову вагу; усі оцінки сумуються; заздалегідь відома сума, досягнення якої гарантує отримання певної підсумкової оцінки. Вона відрізняється від традиційної системи оцінювання накопичувальним характером і зрозумілими правилами отримання підсумкової оцінки. Можливість використання набраної суми в якості підсумкової оцінки дає системі велику диференціюючу здатність.
Для реалізації простої накопичувальної системи в Moodle ми виконали таку послідовність дій:
- створили курс «Проста накопичувальна система»
- в журналі оцінок створили дві категорії «Модуль І» і «Модуль ІІ»;
- для категорій «Проста накопичувальна система», «Модуль І» і «Модуль ІІ» встановили вид об’єднання «Сума балів»;
- в режимі редагування курсу додали до кожного модулю по 5 завдань з такими параметрами: максимальна оцінка 10 і включили їх до відповідної категорії: «Модуль І» або «Модуль ІІ»;
- в розділі «Налаштування оцінок курсу»→ «Звіт користувача» – ввімкнули відображення оцінок, інтервалів та коментарів;
Отримали налаштовану та готову до використання просту накопичувальну систему оцінювання (рис. 2-4).
Рисунок 2. Проста накопичувальна система оцінювання –
режим перегляду категорій та елементівРисунок 3. Проста накопичувальна система оцінювання – журнал оцінок
в режимі редагуванняРисунок 4. Проста накопичувальна система оцінювання – вигляд
журналу для студентаЯк бачимо, в нашому випадку максимальна оцінка за кожне завдання дорівнює 10 балів і є однаковою для всіх завдань. У цьому виді накопичувальної системи є певні недоліки: по-перше потрібно знати скільки завдань буде у курсі і цю кількість не можна змінювати протягом навчання, по-друге всі завдання повинні мати однакову вагу, що буває дуже рідко. Перевагами такого оцінювання є простота розрахунків та доступність – студентам дуже просто підрахувати свої бали та планувати діяльність для отримання певного результату. Таку накопичувальну систему можна використати при проведенні дуже простих курсів, які містять однотипну діяльність на кожному занятті, на яких не передбачено додаткових балів, не враховується відвідування, тощо.
Накопичувальна система з ваговими коефіцієнтами. В порівнянні з простою накопичувальною системою оцінки за різні завдання або мають різну вагу, яка задається ваговим коефіцієнтом (і з цією вагою входять в підсумкову суму), або завдання мають різну «вартість». Оскільки «вартість» завдань, тобто максимальний бал, який може бути отриманий за їх виконання, може відрізнятися в рази, в цій системі зазвичай використовується багатобальна система оцінювання. Ми встановили, що такий вид накопичувального оцінювання можна реалізувати двома способами: в «Модулі І» реалізували оцінювання при якому завдання мають різну вартість, а в «Модулі ІІ» використали вагові коефіцієнти. Для реалізації накопичувальної системи з ваговими коефіцієнтами ми виконали такі дії:
- створили курс «Накопичувальна система з ваговими коефіцієнтами»
- в журналі оцінок створили дві категорії «Модуль І» і «Модуль ІІ»;
- для категорій «Накопичувальна система з ваговими коефіцієнтами», «Модуль І» і «Модуль ІІ» встановили вид об’єднання «Сума оцінок»;
Наступні наші дії відрізняються для кожного з модулів.
У «Модулі І» реалізована накопичувальна системи з різною «вартістю» кожного завдання:
- в режимі редагування курсу додали до «Модулю І» 5 завдань з такими параметрами: різні максимальні оцінки від 5 до 15 для різних завдань і в категорії оцінки відповідно вказували категорію «Модуль І»;
- в розділі «Налаштування оцінок курсу»→ «Звіт користувача» – ввімкнули відображення оцінок, інтервалів та коментарів;
Для організації оцінювання в «Модулі ІІ» використаємо вагові коефіцієнти. Це означатиме, що за всі завдання максимальна оцінка буде однакова, але до підсумкової оцінки вона буде включена з певною вагою (коефіцієнтом). Виконаємо такі дії:
- в режимі редагування курсу додали до «Модулю ІІ» 5 завдань з такими параметрами: рівні максимальні оцінки – 20 балів за кожне завдання і в категорії оцінки відповідно вказували категорію «Модуль ІІ»;
- в режимі «Редагування категорії й елементів: Повний вигляд» – створили для підсумкового значення категорії «Модуль ІІ» розрахунок (рис. 5): надали відповідним завданням ID-коди (z21-z25) та ввели до розрахунку вагові коефіцієнти від 0,5 до 1,5. Формула розрахунку має вигляд:
=[[z21]]*0.5+[[z22]]*1+[[z23]]*1+[[z24]]*1.5+[[z25]]*1
в розділі «Налаштування оцінок курсу»→ «Звіт користувача» – ввімкнули відображення оцінок, інтервалів та коментарів.
Рисунок 5 Створення розрахунку з ваговими коефіцієнтами
для підсумкового значення оцінки категорії «Модуль ІІ»Отримали налаштовану та готову до використання накопичувальну систему оцінювання з ваговими коефіцієнтами (рис. 6-7). Зверніть увагу на значок підсумку категорії «Модуль ІІ». Зображення калькулятора, замість значка суми показує, що для формування підсумкової оцінки використали розрахунок.
Рисунок 6. Накопичувальна система з ваговими коефіцієнтами
– перегляд категорій «Модуль ІІ»
Рисунок 7. Накопичувальна система з ваговими коефіцієнтами –
перегляд журналу оцінок студентомЯк бачимо (рис. 7), максимальні оцінки за кожне завдання «Модуля І» є різними для кожного із завдань і фактично вага завдання визначається величиною оцінки. Для підсумку використовується звичайна сума балів. При цьому оцінюванні недоліком є те, що студентам за великої кількості завдань, дуже важко орієнтуватись в тому, за яке завдання – яку максимальну оцінку можна отримати. Перевагами є простота реалізації, адже вся робота з оцінювання фактично відбувається на етапі проектування завдань, а при створенні оцінювання в Moodle просто використовуються багатобальні оцінки.
Другий варіант, з ваговими коефіцієнтами, дещо складніший в реалізації і не є «прозорим» для студента. Особливо ми не радимо його використовувати на гуманітарних спеціальностях –у студентів однозначно будуть труднощі з розрахунком підсумкової оцінки. І ще, як бачимо в журналі студента не показується формула по якій ми розрахували підсумкову оцінку за «Модуль ІІ». Щоб хоч якось зменшити вплив цих недоліків, ми пропонуємо в назві завдання вказувати максимальну оцінку та ваговий коефіцієнт з яким вона ввійде в підсумок. Такий вид оцінювання підійде для курсів у яких розроблені критерії для оцінювання завдань на фіксовану кількість балів, але викладач вважає, що вага кожного з завдань все ж має бути різною. На рисунку 7 видно, що оцінки за завдання 2.1 і 2.5 однакові 10 балів, але підсумкова дорівнює не 20, а 15 балів. Так вийшло тому, що вага оцінки 2.1 дорівнює 0,5 в порівнянні з вагою оцінки 2.5 – вага 1. Отже з 10 балів оцінки за завдання 2.1 в підсумок буде додано лише 5 балів.
Накопичувальна система з ваговими коефіцієнтами і рейтингом. Використання набраної студентом суми в якості підсумкової оцінки робить непорівняними оцінки за різні навчальні періоди. Додавання рейтингу, який зазвичай визначається як частка набраних студентом балів від сумарної «вартості» завдань призводить до того, що після закінчення навчального періоду (семестру, модуля) підсумкові оцінки можна порівняти одну з одною.
Фактично, організація оцінювання не відрізняється від попереднього підпункту. Тому покажемо тільки відмінності в організації:
- на останньому етапі для обох модулів в розділі «Налаштування оцінок курсу»→ «Звіт користувача» – встановити параметр «Тип показу оцінки» = Бали(відсотки);
- для «Модулю ІІ», в якому застосовані вагові коефіцієнти, такий тип показу потрібно встановити лише для підсумкової оцінки, а для поточних оцінок залишити без відсотків. Це можна зробити у режимі «Редагування категорії й елементів: Повний вигляд» налаштувавши кожному з завдань 2.1-2.5 тип показу оцінки = Бали.
Таким чином відрізнятись ця система оцінювання від попередньої буде лише журналом оцінок в режимі перегляду студентом (рис. 8)
Рисунок 8. Накопичувальна система з ваговими коефіцієнтами та рейтингом –
перегляд журналу оцінок студентомРейтинг, який ми додали до оцінок, дозволяє порівнювати досягнення студента за різні періоди, чого не можна було зробити в попередній системі оцінювання. Наприклад, на рисунку 8 видно, що за перший модуль студент набрав 40 балів, а за другий 30. Здається що за 1 модуль оцінка трохи краща ніж за другий, але це тільки в абсолютних величинах, якщо ввести рейтинг – то все стає на свої місця: адже 40 балів – це 100% за 1 модуль, а 30 балів лише 50% за другий. Отже з завданнями другого модуля студент впорався в 2 рази гірше і навіть не набрав необхідних 60 % для заліку.
Зверніть увагу, зазвичай в Moodle під рейтингом розуміють порядковий номер, який студент займає в порівнянні з іншими студентами. В нашому ж випадку ми чітко визначаємо рейтинг, як частку отриманих балів від максимально можливої оцінки.
Накопичувальна система з динамічним рейтингом. Описані вище системи не дають можливості оцінювання поточної навчальної ситуації, оскільки правила виведення підсумкової оцінки вимагають знання підсумкової суми набраних балів. Динамічний рейтинг, який визначається як частка набраних учнем балів від сумарної «вартості» обов’язкових для виконання до цього моменту навчальних завдань, дозволяє в будь-якій ситуації знати поточне значення підсумкового рейтингу. Введення динамічного рейтингу можливе тільки з використанням комп’ютерних технологій. Система оцінювання з динамічним рейтингом на практиці, як правило, виявляється і системою з різною вагою навчальних завдань. Але ми не будемо відображати наявність вагових коефіцієнтів у назві системи оцінювання і говоритимемо про накопичувальну систему з динамічним рейтингом.
Послідовність створення накопичувальної системи оцінювання з динамічним рейтингом:
- в режимі «Категорії й елементи: Простий вигляд» перейменували головну категорію на «Підсумкова оцінка за курс»;
- в категорії «Підсумкова оцінка за курс» створили підкатегорію «Динамічний рейтинг»;
- в категорії «Динамічний рейтинг» створили ще підкатегорії: «Модуль І» та «Модуль ІІ»;
- для категорій «Підсумкова оцінка за курс», «Модуль І» та «Модуль ІІ» встановили об’єднання «Сума оцінок»;
- для категорії «Динамічний рейтинг» встановили об’єднання «Просте середнє зважене оцінок»;
- в режимі редагування категорії «Динамічний рейтинг» встановили опцію «Враховувати тільки непусті бали»;
- в режимі редагування курсу додали до курсу приклади завдань, уроків та підсумкових тестів з налаштуванням оцінок та розподілом між категоріями «Модуль І» і «Модуль ІІ». Якщо використовувати інструмент «Обмеження доступу», то змінити умови доступності діяльностей в залежності від дати або оцінок отриманих за проходження інших діяльностей (рис 9). Потрібно налаштувати діяльності таким чином, щоб кожна наступна залежала від попередньої або ж вони послідовно з’являлися в журналі з настанням певної дати;
- в розділі «Налаштування оцінок курсу»→ «Звіт користувача» – ввімкнули відображення оцінок, інтервалів, коментарів та дозволили виводити підсумки без урахування схованих елементів;
Рисунок 9. Налаштування інструменту
«Обмеження доступу» для завдання 1.2.Отримана система оцінювання показана на рис. 10-11. Відмітимо, що ми налаштували демонстраційний курс таким чином, що всі завдання є обов’язковими для виконання і оцінка за кожне з них, повинна скласти не менше 60 % від максимальної.
Рисунок 10. Вигляд «Модулю І» при перегляді курсу викладачем
Рисунок 11. Система оцінювання в режимі «Редагувати категорії та елементи: Простий вигляд»
Нижче показано (рис. 12-16) як змінюватиметься «Журнал оцінок» для студента в залежності від кількості оцінених завдань і діяльностей.
Рисунок 12. Студент склав завдання 1.1 і отримав доступ до завдання 1.2.
Динамічний рейтинг А (100%)Рисунок 13. Студент не склав вчасно завдання 1.2 і отримав за нього 0 балів.
Динамічний рейтинг впав до оцінки F (33,3%)Рисунок 14. Студент пересклав завдання 1.2 і отримав доступ до уроку.
Динамічний рейтинг зріс до оцінки С (73,3%)Рисунок 15. Студент залишилося скласти підсумковий тест модуля ІІ.
Динамічний рейтинг С (75,0%). Підсумкова оцінка за курс Е (60,0%)Рисунок 16. Студент склав усі види робіт в курсі. Динамічний
рейтинг D (72,0%) співпав з підсумковою оцінкою за курсЗміна динамічного рейтингу та підсумкової оцінки протягом певного навчального періоду показано у вигляді графіку (рис 17).
Рисунок 17. Зміна динамічного рейтингу та значення
підсумкової оцінки протягом навчального періодуУ дослідженні ми розглянули різні види накопичувальної системи оцінювання досягнень студентів, порівняли їх між собою, визначили переваги та недоліки кожного з них та реалізували виділені системи оцінювання засобами Moodle.
Список використаних джерел
- Воронов В.В. Педагогические возможности рейтинговой накопительной системы оценивания учебных достижений школьников.: автореф. дис. на соиск. уч. степени кандидата пед. наук.: спец. 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / Воронов Валентин Валентинович: Российский государственный педагогический университет имени А.И. Герцена, Санкт-Петербург, 2010. – 32 с.
- Канівець Т.М. Основи педагогічного оцінювання: [навчально-методичний посібник] / Т.М.Канівець. – Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М., 2012. – 102 с.
- Положення про кредитно-модульну систему організації навчального процесу: 5. Рейтингова система оцінювання [Електронний ресурс] – Режим доступу http://kpi.ua/scale
- Положення про організацію навчального процесу в Кіровоградському державному педагогічному університеті імені Володимира Винниченка на 2012-2013 навчальний рік / Уклад.: Козир І.А. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2012– 68 с.
- Положення про оцінювання знань студентів у Херсонському державному університеті [Електронний ресурс] – Режим доступу http://www.kspu.edu/
- Положення про порядок оцінювання знань студентів при кредитно-модульній системі організації навчального процесу в Київському Національному університеті імені Тараса Шевченка [Електронний ресурс] – Режим доступу http://nmc.univ.kiev.ua/doc.htm
- Рейтингова технологія навчання у вищих та середніх закладах освіти / А.О. Андрющук, О.М. Задорожна; Східноукраїнський держ. ун-т. - Луганськ: [б.в.], 1997. – 52 с.